18 Interessante dashboards over het Coronavirus
Het Coronavirus zorgt voor een continue stroom aan informatie en updates. Een stroom die voor de gemiddelde mens op z’n zacht gezegd overweldigend kan zijn. De data is verwerkt in diverse rapporten en dashboards die publiek toegankelijk zijn. Hieronder hebben we een aantal van deze rapporten en dashboards voor je verzameld en bespreken we ook de plus- en de minpunten hiervan.
#1 Narrative Science
Gemaakt door: | Narrative Science |
Tool: | Qlik |
Link: | https://narrativescience.com/coviddatastory/global-qlik |
Wat is het:
Het eerste dashboard is van Narrative Science, een bedrijf uit de Verenigde staten gespecialiseerd in Business Intelligence. Het dashboard is gemaakt in Qlik Sense en toont alle nieuwe besmettingen, doden en herstelde patiënten ter wereld. Het dashboard maakt daarbij gebruik van een scatterplot en een lijndiagram.
Wat vinden wij ervan:
Narrative Science laat met dit dashboard meteen zien waar hun unieke kracht ligt: de verhalende analyse. Dit dashboard is qua visualisaties zeker niet opmerkelijk, maar bij het toepassen van de filters in het dashboard zie je de analysetekst mee veranderen. Dit kunststukje is het specialisme van Narrative Science; op deze manier maken ze inzichten uit data toegankelijk voor gebruikers die niet gewend zijn grafieken te interpreteren. Een non-visuele manier van data-interpretatie.
#2 The European Centre for Disease Prevention and Control (ECDC)
Gemaakt door: | The European Centre for Disease Prevention and Control (ECDC) |
Tool: | Qlik |
Link: | https://qap.ecdc.europa.eu/public/extensions/COVID-19/COVID-19.html |
Wat is het:
Dit dashboard is gemaakt door de ECDC, een Europese organisatie gericht op het versterken van de Europese verweer tegen besmettelijke ziektes. Alle data die in dit dashboard voorkomt is gericht op Europa en laat zien hoeveel doden en besmettingen hier zijn. De twee pagina’s van het dashboard laten een overzicht zien van alle gemelde gevallen en bieden de mogelijkheid tot een diepere analyse van de data.
Wat vinden wij ervan:
Gemaakt in Qlik, zonder al te veel ingewikkelde toeters en bellen is dit een goed voorbeeld van hoe je met een goede lay-out in je dashboard heel veel data snel vergelijkbaar kunt maken. De visualisaties zijn helder en begrijpelijk, en de schermruimte is ingezet voor het belangrijkste: de data zelf.
#3 Qventus
Gemaakt door: | Qventus |
Tool: | Qventus |
Link: | https://qventus.com/blog/new-covid-19-planning-model-predicts-resource-constraints-for-individual-hospitals/ |
Wat is het:
In het geval van Qventus gaat het niet direct over een zelfgemaakt dashboard, het bedrijf uit de Verenigde Staten is gefocust op Business Intelligence in de zorg. Ze hebben daarbij een planning model gecreëerd voor individuele ziekenhuizen in de VS om te helpen met de verschillende maatregelen die de ziekenhuizen moeten nemen. Het model is gebaseerd op het SEIR-model en bevat een live feed van lokale besmettingen en schattingen van de beschikbaarheid in middelen.
Wat vinden wij ervan:
Duidelijk gericht op een wat specialistischer doelgroep, is dit dashboard misschien wat minder makkelijk te begrijpen. Niettemin is ook hier de data helder weergegeven, en zijn de visualisaties simpel en doeltreffend.
#4 Google Mobiliteit
Gemaakt door: | |
Tool: | – |
Link: | https://www.google.com/covid19/mobility/ |
Wat is het:
Ook Google maakt hun data inzichtelijk. Het Amerikaanse bedrijf stelt hun globale data over de mobiliteit van de bewoners van diverse landen beschikbaar. Hierbij wordt gemeten welke lokale plekken mensen nog bezoeken en in welke hoeveelheid. Denk hierbij aan supermarkten, winkels, parken en het OV. De data is voor elk land te downloaden en laat goed zien wat voor effect de door de lokale overheid genomen maatregelen hebben. Zo kun je bij de data van Nederland goed zien dat vrijwel alle plekken minder bezoekers trekken dan in vergelijking met vorig jaar. Hierbij wordt de data ook nog eens per provincie gespecificeerd.
Wat vinden wij ervan:
Google is al jarenlang gewend om op basis van data te werken, en dat is in dit rapport duidelijk te zien. Clean en goed gestructureerde visualisaties die de data ondubbelzinnig tonen.
#5 The NY Times
Gemaakt door: | The New York Times |
Tool: | Niet bekend |
Link: | https://www.nytimes.com/interactive/2020/03/17/upshot/hospital-bed-shortages-coronavirus.html |
Wat is het:
In het artikel van The NY Times van 17 maart wordt besproken op welke plekken in de Verenigde Staten het mogelijk is dat ze een te kort aan ziekenhuisbedden krijgen door het Coronavirus. Hierbij is de brondata van het Harvard Global Health Institute en worden verschillende scenario’s uitgelicht.
Het Harvard Global Health Institute heeft hierbij inschattingen gedaan op basis van data die beschikbaar was vanuit China. De grootste conclusie was hierbij dat in alle berekende scenario’s er een te kort aan ziekenhuisbedden zal zijn. Dit wordt in het artikel goed gevisualiseerd aan de hand van kaarten waarin de verschillende stadia worden getoond door middel van kleurgebruik. Ook wordt er gebruik gemaakt van lijngrafieken om het zogenaamde ‘flatten the curve’ principe aan te tonen. Opmerking bij dit artikel is wel dat deze data inmiddels al weer verouderd is omdat de situatie in de Verenigde Staten zich op dit moment erg snel ontwikkelt.
Wat vinden wij ervan:
De NYT kiest voor een heldere manier om te laten zien wat de impact zal zijn van verschillende scenario’s; het enige minpuntje aan deze visualisatie is dat de kritieke grens van 100% besmetting (dus waar de capaciteit volledig benut is) niet heel goed is af te lezen uit de gekozen kleurgradiënt.
#6 Copley Consulting Group
Gemaakt door: | The Copley Consulting Group |
Tool: | Qlik |
Link: | https://qlik.copleycg.com/mashup/extensions/covid-app-1/covid-app-1.html |
Wat is het:
Dit dashboard is gemaakt door de Copley Consulting Group, een Business Intelligence consultant uit de Verenigde Staten. In het dashboard zie je een overzicht van hoeveel besmettingen, doden en genezen mensen er wereldwijd zijn. Deze categorieën kun je ook toepassen op specifieke landen. Verder wordt met een lijngrafiek het verloop van het aantal besmettingen over een specifieke periode van tijd getoond. Het dashboard laat ook als een van de weinige het aantal patiënten zien dat weer hersteld is in vergelijking met hoeveel mensen er nog ziek zijn.
Wat vinden wij ervan:
De kleurkeuze van dit dashboard is nogal intens te noemen. Niettemin is het wederom een voorbeeld van hoe je met een goede lay-out een grote hoeveelheid informatie kunt weergeven. Tot slot wordt de kracht van het ‘doorklikken’ in het dashboard gebruikt doordat ook onderliggende data in de hiërarchie beschikbaar wordt gemaakt.
#7 Google Trends Search – Terminologieën (Corona, Coronavirus & COVID-19)
Gemaakt door: | |
Tool: | Google Trends |
Link: | NL: https://trends.google.com/trends/explore?geo=NL&q=covid-19,Coronavirus,corona Wereldwijd: https://trends.google.com/trends/explore?q=covid-19,Coronavirus,corona |
Wat is het:
Up-to-date data van Google Trends kun je ten alle tijden inzien voor verschillende populaire zoektermen. Hier kan je makkelijk opzoeken hoe vaak er wordt gezocht op een bepaalde term. In dit geval hebben we dan ook gekeken naar de woorden ‘COVID-19, Corona en Coronavirus’. Zoals te verwachten zie je zowel in Nederland als wereldwijd een enorme piek in zoekopdrachten rond 15-21 maart. Verder is het interessant om te zien dat in Nederland rond die tijd het meest gezocht werd op ‘Corona’ terwijl er wereldwijd meer op ‘Coronavirus’ werd gezocht.
Wat vinden wij ervan:
Strikt gesproken is dit niet direct een echt dashboard, maar ook hier is weer duidelijk dat Google volledig datagedreven werkt. Door alle datapunten snel en overzichtelijk naast elkaar te hebben leg je de basis voor nieuwe inzichten!
#8 Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM)
Gemaakt door: | RIVM |
Tool: | Highcharts |
Link: | https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/actueel |
Wat is het:
Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu, beter bekend als het RIVM, is de bron van alle data over Corona binnen Nederland. Op hun website wordt constant bijgehouden hoeveel positief geteste personen, ziekenhuisopnames en overleden personen er in Nederland zijn. Het aantal in het ziekenhuis opgenomen patiënten wordt daarbij gevisualiseerd met een landkaart van Highcharts. Op deze manier wordt deze belangrijke data op een makkelijk te begrijpen manier gevisualiseerd. Daarnaast staan de KPI’s duidelijk bovenaan de pagina.
Wat vinden wij ervan:
Het RIVM onderscheid zich al vanaf het begin van de coronacrisis door het geven van gedoseerde en goed gefundeerde informatie. Hier geen ruimte voor sensatie of speculatie, slechts de feiten en de vaste boodschap. Dat maakt de informatie weliswaar wat statisch, maar legt wel het fundament voor een sterk datagedreven – wetenschappelijke – aanpak.
#9 Infozone
Gemaakt door: | Duc Ngo & Apeksha Pathak |
Tool: | Qlik |
Link: | https://www.infozoneus.com/blog/2020/03/26/5-ways-to-effectively-visualize-elapsed-time-data/ |
Wat is het:
Infozone is een van origine Zweeds bedrijf en specialiseert zich in BI, de geneesmiddelenindustrie en design. In dit artikel leggen ze aan de hand van een aantal modellen duidelijk uit hoe je het beste je data kan visualiseren in tijden van crisis. De datavisualisaties die ze hier laten zien hebben het over besmettingen per land/staat/stad, doden en economische gevolgen van het virus. Per topic wordt er gekeken naar welke visualisatie het beste hierbij past en waarmee je het meeste zegt. Waarbij de grootste boodschap is dat een model duidelijk moet zijn; iemand moet in één opslag begrijpen wat er wordt gezegd.
Wat vinden wij ervan:
Het nadeel van al die verschillende visualisaties is echter wel dat je als gebruiker steeds even moet ‘wennen’ aan de nieuwe visualisatie, en dat het lastiger wordt om verbanden te vinden tussen de verschillende getoonde analyses. Omdat dit dashboard ook is gemaakt om de verschillende datavisualisaties te laten zien is dat niet echt een probleem, maar het toont maar weer eens dat het minstens even belangrijk is om je visualisaties af te stemmen op je gebruiker!
#10 MS Bing COVID-19 Tracker
Gemaakt door: | Microsoft Bing |
Tool: | Vermoedelijk Power BI icm Bing Maps |
Link: | https://www.bing.com/covid |
Wat is het:
Het dashboard van Microsoft Bing geeft een overzicht hoeveel mensen er besmet zijn, hoeveel hersteld en hoeveel overleden. Ze visualiseren deze data in eerste instantie op een grote wereldkaart maar je hebt ook de mogelijkheid om dieper op de materie in te gaan door op het tabje grafieken te klikken. Het dashboard is, in tegenstelling tot een aantal andere dashboards, ook goed te bekijken vanaf je mobiel.
Wat vinden wij ervan:
Door de grote hoeveelheid schermruimte die is gebruikt voor de wereldkaart zie je dat de grafieken er wat bekaaid vanaf komen. Ze functioneren hier dan ook meer als indicator dan als echte datavisualisatie, maar dat is dan de uitnodiging om ze beter te bekijken en open te klikken, waarna je de data met meer detail goed te zien krijgt.
#11 Community Power BI
Gemaakt door: | Arne Hoefkens |
Tool: | Power BI |
Link: | https://community.powerbi.com/t5/Data-Stories-Gallery/Coronavirus-Outbreak/td-p/914037 |
Wat is het:
Dit dashboard is gemaakt door een communitylid van Power BI: Arne Hoefkens. Het geeft een duidelijk overzicht van het aantal besmette patiënten, aantal doden en ook het aantal herstelde patiënten. Aan de hand van een wereldkaart en een aantal tijdlijn grafieken krijg je een duidelijk beeld.
Wat vinden wij ervan:
Een mooi voorbeeld van hoe clean je met Power BI kunt werken. De maker mikt duidelijk op een brede doelgroep en is simpel en doeltreffend qua visualisaties. Helaas is de laatste reload al een tijdje geleden, dus qua actualiteit blijft dit dashboard wat achter.
#12 International Civil Aviation Organization (ICAO)
Gemaakt door: | ICAO |
Tool: | ArcGIS |
Link: | https://icao.maps.arcgis.com/apps/webappviewer3d/index.html?id=d9d3f8fa9a23425c8f0889baab626186 |
Wat is het:
De Internationale Burgerluchtvaartorganisatie heeft met behulp van ArcGIS ook een dashboard gemaakt. Dit dashboard is iets anders dan je standaard dashboard, het is namelijk een 3D visualisatie van de planeet aarde. Waarbij je op een interactieve manier het aantal besmettingen en doden kan bekijken per land, stad en provincie. Dit zie je in combinatie met de vluchten tussen de landen, waarbij de vluchten vanuit Wuhan oranje gekleurd zijn.
Wat vinden wij ervan:
Hoe indrukwekkend ook, dit is niet een visualisatie die je snel kunt interpreteren. Het gebruik van een complex model als dit vergt oefening en gewenning, en dan nog blijft de vraag of er niet een makkelijker manier is om je data te visualiseren met meer gebruikswaarde. Visueel is dit dan wel weer erg indrukwekkend.
#13 The Center for Systems Science and Engineering
Gemaakt door: | The Center for Systems Science and Engineering Johns Hopkins University |
Tool: | ArcGIS |
Link: | https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html |
Wat is het:
In dit dashboard van CSSE van de Johns Hopkins University krijg je een gedetailleerd overzicht van hoeveel besmette patiënten, doden en herstelde patiënten er zijn in de wereld. Bij dit dashboard heb je ook de mogelijkheid om per land je data te specificeren. En kun je zien hoeveel besmettingen er waren naar verloop van tijd. Het is daardoor heel veel informatie verstopt in één dashboard.
Wat vinden wij ervan:
Het mooie is dat de enorme ‘datadichtheid’ van dit dashboard de bruikbaarheid niet in de weg staat. Door duidelijk aan te geven wat je in de visualisaties ziet en wat er wordt weergegeven kom je ook met simpele visualisaties tot een zeer functioneel dashboard.
#14 Google Trends Search – Terminologieën “Tondeuse”
Gemaakt door: | |
Tool: | Google Trends |
Link: | https://trends.google.nl/trends/explore?q=Tondeuse&geo=NL |
Wat is het:
Om tussen het lezen door ook nog wat luchtige data te kunnen vermelden kwamen we via een LinkedIn post achter deze grappige data vanuit Google. Wanneer je namelijk via Google Trends kijkt naar hoe vaak er in de afgelopen tijd gezocht is op “Tondeuse”, kom je tot de ontdekking dat hier een behoorlijke groei in te zien is Deze groei begon rond 15-21 maart, tegelijkertijd met de aankondigingen vanuit de Overheid en het RIVM om zo veel mogelijk thuis te blijven. Daarna is het aantal zoekopdrachten naar “Tondeuse” ook niet meer gezakt en wij verwachten dat dit zeker ook niet zal veranderen zolang kapperszaken gesloten moeten blijven.
Wat vinden wij ervan:
Het is natuurlijk een open deur, maar het is altijd fijn als je datavisualisatie ook ondersteunt wat je in je verhaal beoogt te vertellen. Eenvoudiger dan dit is bijna niet mogelijk, maar de gekozen visualisatie laat dan ook geen twijfel over de boodschap erachter. Wij verwachten dat er een parallelle curve zichtbaar zal zijn in youtube tutorials over hoe je zelf je haar kunt knippen.
#15 Esri maps
Gemaakt door: | Esri |
Tool: | ArcGIS |
Link: | https://nlcovid-19-esrinl-content.hub.arcgis.com/ |
Wat is het:
Esri is een specialist op het gebied van GIS-technologie. Ze ontwikkelen kaarten met het ArcGIS-platform, een platform voor kaarten en geografische analyses. Esri heeft niet één dashboard gemaakt maar een hub vol met dashboards om zo veel mogelijk informatie te bieden over het Coronavirus. De KPI’s waar zij zich op deze pagina het meeste op richten zijn het aantal besmettingen, het aantal overledenen, het aantal opnames en de hoeveelheid dagen sinds de eerste besmetting. Zij lichten op deze pagina een aantal visualisaties en dashboards toe en je hebt ook nog de mogelijkheid om onderaan de pagina te browsen tussen andere apps die gemaakt zijn door verschillende organisaties.
Wat vinden wij ervan:
In dit geval gaat het natuurlijk niet om één dashboard. Deze website verzameld meerdere dashboards om een zo concreet mogelijk platform met informatie voor mensen te bieden. Het is goed om te zien dat bedrijven juist in deze tijden elk op hun eigen manier proberen een steentje bij te dragen.
#16 Costco (VS)
Gemaakt door: | Adam Jacobs |
Tool: | Qlik |
Link: | https://federal.qlik.com/anon/sense/app/7730cf8d-df1f-4576-9ee7-4ac096b3f224/sheet/fefd90e4-045b-498e-833f-1d2859550e02/state/analysis |
Wat is het:
Qlik gebruiker Adam Jacobs vond informatie online dat klanten van de Amerikaanse supermarktketen Costco bijhielden welke winkels grote voorraad hebben van bepaalde benodigdheden (zoals toiletpapier). Hij heeft die data toen omgezet in een Qlik dashboard dat automatisch om de 10 minuten ververst. In het dashboard kun je aan de hand van een kaartje met piecharts en een staafdiagram zien welke boodschappen je nog kan doen bij welke winkel.
Wat vinden wij ervan:
Hier zie je eens te meer dat het bij het verwerken van data erg belangrijk is om te snappen voor wie je data aan het visualiseren bent, en waarom. Een dashboard als dit is absoluut informatief, maar het is niet helemaal duidelijk wie er nu precies geholpen is met een dashboard als dit. Maar wel handig om je boodschappenroute te plannen door de VS, mocht het nodig zijn.
#17 Covid-19 vlag
Link: | https://www.linkedin.com/posts/brilliantads_covid-19-flag-brilliant-activity-6653261288027758593-SRkx/ |
Wat is het:
Deze LinkedIn-post laat vooral een indrukwekkende visualisatie zien. Door een staafdiagram te maken in de vorm van de Amerikaanse vlag wordt men op het hart gedrukt om gewoon binnen te blijven en niet mee te helpen aan de groei van deze data. Waar de visualisatie van origine vandaan komt is niet bekend en ook niet wat voor tool er voor is gebruikt, wel is te lezen dat de data die ervoor gebruikt is afkomstig is van de World Health Organization. Toch is het vooral mooi om te zien dat zelfs in deze tijden mensen creatief om blijven gaan met hun data.
Wat vinden wij ervan:
Technisch gezien is dit natuurlijk niet de beste datavisualisatie. De afbeelding is slecht te lezen, je weet niet over hoeveel aantallen het gaat etc. Maar dat is ook niet het punt van deze visual. De visual is puur gemaakt om mensen te waarschuwen en bewust te maken van wat er gaande is. En dat is dan wel weer heel goed gelukt.
#18 Qlik-medewerker bouwt COVID-19 dashboard in 30 minuten
Gemaakt door: | Anthony Garbin (Senior Solutions Architect bij Qlik Australië) |
Tool: | Qlik |
Link: | https://www.linkedin.com/posts/anthonygarbin_qlik-covid19-coronavirus-ugcPost-6652874396224618496-IaWL/ |
Wat is het:
In dit filmpje laat Senior Solutions Architect bij Qlik Australië aan de hand van een timelapse zien hoe hij een COVID-19 dashboard maakt in 30 minuten.
Wat vinden wij ervan:
Het levert dan misschien niet de scherpste visualisatie op, maar het is duidelijk te zien hoe je met de juiste BI tool snel en eenvoudig een grote dataset beschikbaar maakt in een simpel dashboard.
Conclusie
Er is vermoedelijk niet eerder in de geschiedenis zoveel data beschikbaar geweest over een actuele crisis als nu. Dat maakt ook dat de hoeveelheid data die we voorgeschoteld krijgen steeds meer van ons vraagt als dataconsument. Wil je feiten van fabels kunnen scheiden, dan is het belangrijk om de data met een kritisch oog te blijven bekijken, en vooral ook te kunnen herkennen wat je niet ziet in de visualisatie voor je. Zoals maar al te vaak blijkt is het maar al te makkelijk om ook met juiste data een onjuiste interpretatie te geven, of zelfs te misleiden. Data literacy – het vermogen om data objectief te kunnen interpreteren en te gebruiken als argument bij het nemen van beslissingen – is daarom een steeds belangrijker onderdeel van onze persoonlijke skillset, en onmisbaar als je je weg wilt vinden in de enorme hoeveelheid data die beschikbaar is.
Bij alle data over de coronacrisis is het daarom ook belangrijk te beginnen bij het begrijpen van de datakwaliteit: alle datasets zijn op basis van rapportages, en die rapportages hebben een aantal forse tekortkomingen. Bevraag je data daarom niet alleen op juistheid en volledigheid – maar wees je ook bewust van de reikwijdte van je data. Zelfs de meest actuele dashboards over het coronavirus tonen ons alleen de gerapporteerde gevallen, en zolang die gebaseerd zijn op uitgevoerde tests kunnen we de data niet interpreteren zonder te weten wat het testbeleid per land is. Hierdoor zie je enorme verschillen in de cijfers per land, zonder dat deze data daadwerkelijk onjuist is.
Data literacy helpt ons ook bij het stellen van de juiste vragen. Want zonder de juiste vraag is er in data geen antwoord. En als je de vraag eenmaal hebt, is het nog belangrijker om te controleren of je data ook in staat is daar het antwoord op te geven. Als de huidige situatie ons één ding leert is dat de impact van data steeds groter wordt, en ons leven op alle mogelijke niveaus kan beïnvloeden. Je data beheersen en begrijpen is daarmee belangrijker dan ooit!
Dit blog is geschreven door Louis de Roo
Data Strategy Leader bij E-mergo
Dit blog is geschreven door Anne van Cappellen
Marketingmedewerker bij E-mergo