5 Redenen waarom je nu aan de slag moet met je data
September, de schoolvakanties zijn afgelopen, de files zijn weer terug op het oude niveau en in de kantoorpanden wordt met frisse moed gekeken naar het laatste kwartaal en de plannen voor 2019. Zo ook bij de grote advies- en strategiebedrijven, waar de rapporten worden opgemaakt met het advies voor 2019: hoe kan jij voorop lopen?
Alarm!
McKinsey attendeerde ons deze zomer binnen dat kader wederom op de kloof tussen de hoeveelheid data die bedrijven bezitten versus de waarde die ze daar uit halen. De titel luidt alarmerend: “Unmonetized: most companies capture a fraction of the potential value from data and analytics.” Het artikel roept twee belangrijke vragen op. Allereerst: waar en hoe begin je? Maar nog belangrijker: Hoe hoog is de urgentie? Want zonder urgentie, geen reden om te de huidige status en een strategie onder de loep te nemen.
#1 De wereld digitaliseert in hoog tempo, met toenemende databronnen als oorzaak
Even appen over de boodschappen; binnen 1 dag je nieuwe laptop thuisbezorgd; duurzaam energieverbruik door slimme meters en een armband die jou vertelt of je gezond genoeg leeft: ons dagelijks leven wordt steeds meer geleid of makkelijker gemaakt door digitale applicaties. De voornaamste reden hiervoor is de toenemende hoeveelheid en soorten data: hoe meer je fitness armband leert over onze beweging en levensstijl, hoe beter het advies. De reden dat we als consument zullen blijven bijdragen aan de digitalisering. Hierdoor komen veel meer producten dichter dan ooit bij de consument te staan en wordt het voor bedrijven essentieel om na te gaan denken over wie nu eigenlijk de eindgebruiker is en welke data beschikbaar en nodig is om deze eindgebruiker optimaal te kunnen bedienen.
#2 Iedereen wil meedoen, maar het liefst voorop lopen
Op dit moment vormt de zelf-rijdende en elektrische auto de investeringsgebieden voor veel bedrijven, met de voornaamste reden dat er niets anders dan voordelen zijn: het lijkt veiliger, het is duurzamer, de overheden zijn voor en het bespaart zowel de consument als maatschappij veel geld. Deze markt neemt een vlucht door grote stromen van data en bedrijven haken hierop in door het vormen van digitale platformen. Tesla is hierin erg ver door een netwerk van auto’s en bestuurders te gebruiken om de auto en het gebruik ervan te optimaliseren. Daarnaast zien we steeds meer platformen waarop zogenaamde e-cars voor even gehuurd kunnen worden, waardoor we wel altijd toegang hebben, maar niet altijd de kosten. Wie in deze markt niet voorop loopt, moet in ieder geval hard meerennen. En dat geldt voor iedere markt waarin digitalisering een vaart neemt.
#3 Be like uber: centrale organisatie wordt steeds minder belangrijk
Uber, AirBnB, Deliveroo: allemaal voorbeelden waarin een platform de basis vormt van een netwerk aan mensen die waarde uitwisselen: autoritten, huizen en thuisbezorgd eten in ruil voor (nu nog) een geldbedrag). Mensen die rijden voor Uber of eten bezorgen voor Deliveroo worden niet gemanaged door mensen, maar door een app. Ethiek daar gelaten: het laat zien hoe organisaties veranderen. Ze zetten het netwerk centraal en niet de organisatie erachter. Hierdoor zijn ze beter schaalbaar en kunnen er allerlei vertakkingen ontstaan, zonder dat een achterliggende organisatie dit tegenhoudt: het bedrijf draait namelijk om vraag en aanbod aangestuurd door derden (Naco, 2017).
#4 Waarom zelf doen wat een applicatie net zo goed of zelfs beter kan?
Het wordt steeds normaler om standaard dagelijkse bezigheden te automatiseren en daarmee te digitaliseren. Het regelen van onze agenda; het bijhouden van productiviteit; het bestellen van boodschappen en zelfs het gebruik van onze huishoudelijke apparaten. Door het slim gebruiken van data kunnen we machines en applicaties steeds slimmer maken, waardoor zij activiteiten kunnen overnemen van de mens. Hierdoor zal de mens zich meer gaan richten op groei en innovatie, wat andere competenties vraagt. Volgens het World Economic Forum (2016) zijn de gevraagde competenties in 2020: creativiteit, emotionele intelligentie en service gericht denken. Dit betekent een omslag in de cultuur en skills binnen het bedrijf.
#5 De nieuwe generatie is er klaar voor, jij ook voor hen?
Tot slot de vijfde reden: data en digitaal werken wordt tegenwoordig met de paplepel ingegoten. Het duurt niet lang meer of alle kinderen krijgen de basis voor programmeren mee op de basisschool. Daarnaast worden educatieve games ingezet om kinderen te helpen in hun ontwikkeling, waarbij het spelen van de game weer zorgt voor optimalisatie van de game. Voor de nieuwe generatie is data en technologie gesneden koek.
En nu?
Of het nu een bevestiging of een onthulling is, alle reden om datagedreven werken met stip op de agenda te zetten. En als het aan ons ligt, begint dat niet met het maken van een plan, maar zet je direct concrete stappen. Deze behandelen we in de volgende blog: haal waarde uit je data in 5 concrete stappen (en niet vijf goedbedoelde plannen). Nu al aan de slag? Bekijk dan onze (incompany) training ‘Waarde creëren met data’.
Geschreven door Lisanne van der Geest-Nieuwkerk,
Founder Studio-Steam