5 Data-driven tips voor 2023
Het eind van het jaar nadert, en daarmee de tijd voor lijstjes: wat doen we niet meer in 2023? Wat juist wel? Tijd om de balans op te maken op het gebied van datagedreven werken. Waar gaan we mee aan de slag in 2023? Data Strategy Leader Lous de Roo vertelt je de top 5 data-driven tips voor het nieuwe jaar.
Lijstjes
Natuurlijk beginnen we ons lijstje met een betoog tegen lijstjes. Meer specifiek: overzichtslijstjes in je dashboards en rapportages. Met de mogelijkheden van de afgelopen decennia aan automatisering moet het niet moeilijk zijn die hele lijst te reduceren tot de impactvolle uitzonderingen. We begrijpen dat je op basis van ervaring en gevoel speurt naar bepaalde afwijkingen, maar juist door die afwijkingen te vangen in logica bespaar je jezelf kostbare tijd en energie die je kunt stoppen in het oplossen van je probleem. En door het vastleggen van die logica wordt je proces schaalbaar – en daarmee je organisatie!
Procesafwijkingen
Nu we het toch over het schaalbaar maken van je processen hebben: het zal niemand ontgaan zijn dat er een behoorlijke krapte heerst op de arbeidsmarkt. Natuurlijk los je je personeelstekort niet op met datagedreven werken alleen, maar heb je weleens stil gestaan bij het aantal afwijkingen van je optimale bedrijfsproces binnen je organisatie? Elk van die afwijkingen is een omweg die meer tijd kost dan optimaal is. En als je nu toch al te weinig mensen hebt om aan de vraag te voldoen kon het vermijden van al die omwegen weleens de snelste route naar meer efficiency zijn.
Terugkijken
Nee, de ironie ontgaat ons niet in dit lijstje. Maar in alle ernst is het aantal organisaties dat probeert te sturen door te kijken naar data die in het verleden ligt nog steeds veel te groot. Een auto stuur je niet door alleen in de achteruitkijkspiegel te kijken, en je organisatie stuur je niet door alleen met behaalde resultaten bezig te zijn. Natuurlijk zijn die resultaten belangrijk, en wil je de kennis gebruiken om je nieuwe beslissingen beter te maken. Maar als de afgelopen paar jaar ons iets geleerd hebben is het dat er op economisch gebied soms onverwachte dingen gebeuren met een grote impact. Gebruik je data om beslissingen beter te nemen, niet om te rapporteren wat er gebeurd is.
Nauwkeurigheid
Met al die data en logica verwachten veel mensen dat betere data ook betere inzichten oplevert. En in veel gevallen is dat ook zo. Maar de toekomst voorspellen is geen exacte wetenschap, en in een dynamische situatie is het aangeven van de juiste richting voor een beslissing vaak al waardevol genoeg. Vergelijk het met je navigatie-app: zelfs een datagigant als Google zit er wel eens een paar minuten naast met je aankomsttijd vanwege onvoorziene omstandigheden. In de meeste gevallen vinden we de informatie echter toch betrouwbaar genoeg om onze hele routeplanning aan over te laten. Maar toch horen we vaak dat we alleen op basis van volledig betrouwbare data willen gaan werken met voorspellende KPI’s.
Impact
Als we dan die data gaan bekijken doen we dat vaak op basis van zeer gedetailleerde informatie. Maar voor hoeveel mensen binnen je organisatie is het relevant om al die cijfers achter de komma te zien? En verwacht je dat ze dan allemaal dezelfde conclusie trekken als jijzelf? Het gebruiken van de juiste KPI’s is belangrijk, maar die KPI’s goed communiceren evenzeer. Door je hele organisatie op te zadelen met detail-informatie schep je de noodzaak voor iedereen om die informatie te kunnen analyseren. Terwijl misschien de behoefte niet groter is dan weten of we links of rechts moeten.
Een datagedreven 2023!
Datagedreven werken wordt binnen veel organisaties steeds volwassener, en de waarde van data als instrument om je business mee te navigeren is voor steeds meer bedrijven duidelijk. Op basis van onze data voorspellen wij in ieder geval een gezond, gelukkig en datagedreven 2023!
In het nieuwe jaar aan de slag met datagedreven werken en kun je nog wel wat hulp gebruiken? Maak via de button hieronder direct een afspraak of bekijk ons ebook ‘Datagedreven werken’.
Geschreven door Louis de Roo
Data Strategy Leader
E-mergo