Interview met Martijn Matena van CB (deel 1)

cb, centraal boekhuis, martijn matena, qlik sense, qlik anaytics, qlik dashboard, e-mergo.nl

Centraal Boekhuis (CB) is vanaf 2018 klant van E-mergo en maakt sindsdien veelvuldig gebruik van Qlik Sense. Bekijk hieronder deel één van ons interview met Martijn Matena, Product Owner Business Intelligence (BI), en lees hoe CB gebruik maakt van het datavisualisatie platform.

CB, Centraal boekhuis, martijn matena

Over CB

CB is de logistieke expert voor de Media en Healthcare branche. Met ruim 800 professionals in logistiek, e-fulfilment, e-bookdistributie, financiële- en informatiediensten. Het bedrijf is eigendom van boekhandelaren en uitgevers en werkt als een soort shared service center. De uitgevers leggen hun voorraad bij CB neer maar beheren deze zelf. CB distribueren dit naar heel Nederland en België.

Wie ben je?

Martijn: “Ik ben Martijn Matena en werk bij CB als Product Owner BI. Daar vul ik het gat tussen wat de bedrijfsvoering wil en wat IT kan maken. Mijn baan bestaat uit het zo goed mogelijk vragen beantwoorden op basis van data. Ik wil het onderbuikgevoel wegnemen of juist met data als bewijs ondersteunen. Hiervoor werk ik samen met een BI team om de visualisaties te maken en een Data Science team voor voorspellende modellen.”
Qlik Sense, CB , E-mergp

Lukt dat ook?

Martijn:“Het blijft altijd een uitdaging, het is een hele andere mindset voor mensen. Wat je af en toe ziet gebeuren is dat mensen op zoek gaan naar een bevestiging van het onderbuik gevoel. Dit antwoord kun je bijna altijd wel vinden in de data, bepaalde aannames te maken, met vervolgens een conclusie die je gevoel ondersteund.

We zijn nu bezig met een vaste tooling, een vast proces in Qlik Sense. Deze tool is gekozen door het BI team na een selectie proces. Iedereen heeft evenveel invloed gehad op de keuze. De definities en metingen worden in samenwerking met de gebruikers bepaald, om zo één waarheid te creëren.  Zo wordt vaak  het onderbuikgevoel ondersteund, maar soms komen er dingen naar boven waarvan het goed is dat dat wordt belicht en dat het inzicht er dus is.

Die ene vorm van de waarheid probeer ik te bewerkstelligen, bij CB, maar vooral bij onze klanten. CB is een bijzonder bedrijf: wij zijn het eigendom van de boekhandelaren en uitgevers en werken als een soort shared service center. De uitgevers leggen hun voorraad bij ons neer maar beheren deze zelf. Wij verwerken de orders en e-fulfillment en distribueren dit grotendeels binnen Nederland en België maar ook daarbuiten.”

Hoe maakt CB gebruik van Qlik Sense?

Martijn: “We gebruiken Qlik Sense intern en voor onze klanten. Ons eerste doel was het overzetten van inzichten naar de nieuwe omgeving waarbij een aantal extra inzichten werden toegevoegd en wij dus eigenlijk al direct een verbeterde versie creëerden. Qlik Sense wordt nu gebruikt om inzicht te geven in je huidige prestatie en om inzicht te bieden in de kansen die er nog liggen om te verbeteren of te wijzigen.”

Hoe ging dit proces voorheen?

Martijn: “Voorheen maakten we gebruik van OBIEE van Oracle, deze tool bied veel ruimte om pixel perfect te ontwikkelen, maar is minder geschikt voor de eindgebruikers door de complexiteit om tot inzichten te komen. Hierdoor kreeg IT veel verzoeken om inzichten te maken, Dit is een tijdrovend proces en bied vaak niet het gewenste resultaat voor beide partijen. Doordat de tool voor de meeste gebruikers een uitdaging was werd de data vaak geëxporteerd en vervolgens in een Excel bewerkt om de gewenste inzichten te maken.”

Om te weten wat top titels zijn is inzicht in deze data van groot belang om te kunnen sturen.

Hoe neemt CB haar klanten mee in het dataverhaal?

Martijn: “Eerlijk? Het is een lastige markt. Over het algemeen zijn uitgevers graag bezig met het boekenvak, maar minder met alle data en inzichten die dat data bied.  Qlik Sense vinden ze bij voorbaat al lastig. Maar ik overtuig hen door inzicht te geven. Wat het effect is. Maar eerst hou ik mijn mond en luister vooral. Loop een dagje mee en stel open vragen: hoe doe je dat, waarom op deze manier, wat wil je eigenlijk weten?

Een verkoopmedewerker binnendienst wil weten hoeveel omzet er is gedraaid terwijl een analist graag een deep dive doet in de optimalisatie van z’n retoursproces. De directie ziet het liefst een totaalbeeld: hoe staan we ervoor ten opzichte van vorig jaar? Op basis daarvan kan een CEO de koers bepalen. Niet alle titels zijn winstgevend voor een uitgeverij. Om te weten wat top titels zijn is inzicht in deze data van groot belang om te kunnen sturen.”

Mooi hoe mensen na een korte training zélf met data puzzelen en inzichten opdoen

Wat is de waarde van Qlik Sense voor CB?

Martijn: “Wij verkopen dit product aan onze klanten en intern sturen wij hiermee de logistieke operatie. Ik merk veel enthousiasme: mooi hoe mensen na een korte training zélf met data puzzelen en inzichten opdoen. Voorheen moest data naar Excel en gingen hier allerlei bewerkingen overheen – wat natuurlijk heel foutgevoelig is – dan ging het weer naar anderen. Allemaal handmatig. Wat Qlik Sense biedt is ‘gooi die data er maar in, zeg één keer wat je ermee wil en dan ben je klaar!’ Dat is enorme tijdwinst en veel minder foutgevoelig. Maar we zijn niet alleen blij met de tool. Ook het proces eromheen met onze Qlik Sense implementatiepartner gaat naar dikke tevredenheid.”

Waarom ben je enthousiast over E-mergo?

Martijn: “Ze hebben ons goed geholpen! Omdat het niet zo’n grote partij is, verloopt de samenwerking lekker snel, daar hou ik van. Als je als klant geen consultant in house hebt, zijn ze ook heel bereid om mee te denken in oplossingen als we ergens tegenaan lopen. E-mergo heeft altijd een expert beschikbaar en als we vragen stellen krijgen we netjes antwoord zonder dat elk kwartiertje wordt gefactureerd. Dat vind ik pas echt klantvriendelijk.”

Wil je meer weten over Qlik Sense of de mogelijkheden van E-mergo? Laat dan je gegevens achter in het contactformulier en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.