Power BI Luchtkwaliteitdashboard
De luchtkwaliteit is tijdens de coronacrisis een veelbesproken onderwerp. Aan de ene kant komt de luchtkwaliteit in opspraak als belangrijke factor voor hoe zwaar een gebied getroffen is door het virus[1]. Anderzijds hoor je veel in het nieuws over een verbeterde luchtkwaliteit als gevolg van de maatregelen die genomen zijn om het virus te bestrijden. Maar hoe schoon of vuil is de lucht nou eigenlijk? En welke factoren bepalen de ‘luchtkwaliteit’? Ontdek het in dit blog en het bijbehorende Power BI Luchtkwaliteitdashboard.
Wat gebeurt er met de luchtkwaliteit?
Allereerst is het belangrijk om te kijken naar de term luchtkwaliteit. Hoe wordt dit gemeten en en wat zegt het over de lucht die we ademen? Het is belangrijk om te weten dat er een verschil is tussen de luchtkwaliteit en de luchtkwaliteitsindex. Onder luchtkwaliteit kun je eigenlijk heel veel verstaan. Bij het Luchtmeetnet worden zo’n 13 verschillende componenten gemeten om de kwaliteit van onze lucht te monitoren. De luchtkwaliteitsindex is echter een index van een aantal specifieke componenten: fijn stof (PM10 en PM2,5), ozon en stikstofdioxide (NO2). Deze waarde is handig voor mensen met een chronische aandoening, zoals astma of COPD, omdat dit hen helpt om te voorkomen dat zij zich inspannen op dagen met een slechte luchtkwaliteit.[2]
Op dit moment zien we in het dashboard dat enerzijds waarden zoals stikstofdioxide(NO2) dalen door minder verkeersbewegingen maar dat anderzijds waarden zoals ozon (o3) stijgen door het warmere weer. De luchtkwaliteitsindex is dus niet verbeterd terwijl de luchtkwaliteit op bepaalde componenten wel verbeterd is. Kijk bijvoorbeeld naar het component stikstofdioxide. Door de vermindering van verkeersbewegingen zijn de waardes van dit component een stuk beter geworden. Wanneer je in een nieuwsbericht lees dat de luchtkwaliteit verbeterd is gaat het dan vaak over stikstofdioxide. Wij hebben daarom in het dashboard onderscheid gemaakt tussen drie onderdelen Stikstofdioxide(‘luchtkwaliteit’), Alle Luchtmetingen en de Luchtkwaliteitsindex.
Coronavirus en de luchtkwaliteit
In diverse nieuwsberichten wordt gedeeld dat gebieden met een slechte luchtkwaliteit zwaarder getroffen zijn dan gebieden met een goede luchtkwaliteit[1]. Dit zou een van de redenen kunnen zijn dat Oost-Brabant zo hard getroffen lijkt te zijn door het virus. In dit gebied komt veel bij elkaar; hier vind je de meeste industrie van Nederland, het grootste aantal kilometers aan wegen, en het meest veedichte gebied. Carnaval en bevolkingsdichtheid lijken dus niet de enige verklaringen voor Hier is echter nog geen definitief onderzoek over gedaan om dit echt te bewijzen. Reden genoeg dus voor het RIVM om een onderzoek te starten naar de relatie van luchtkwaliteit, veehouderij en Covid-19.[3]
Naast de impact van luchtkwaliteit op het virus, heeft het virus ook effect op de luchtkwaliteit. De nationale coronamaatregelen leiden tot een sterke vermindering van wegverkeer, vliegverkeer en industriële activiteiten. Dit zorgt tijdelijk voor minder uitstoot van schadelijke stoffen, zoals koolstofdioxide en stikstofdioxide.[4] Naast de vermindering van uitstoot heeft dit ook een groot effect gehad op de brandstofprijzen.
Wat zien we in het dashboard?
Allereerst is het belangrijk om te vermelden dat de data in het dashboard afkomstig is van het nationale Luchtmeetnet, die data verzamelt over de Nederlandse lucht. Met behulp van een API koppeling hebben wij data van het Luchtmeetnet ontsloten over onder andere de belangrijkste factoren van luchtkwaliteit zoals stikstofdioxide, fijn stof en ozon.
1 Stikstofdioxide(luchtkwaliteit)
De belangrijkste factor, stikstofdioxide, wordt in de eerste sheet van het dashboard uitgelicht. Dit component komt de laatste tijd het meest voor in nieuwsartikelen over de luchtkwaliteit. Stikstofdioxide kan schadelijk zijn voor de luchtwegen en longen. Het verkeer is hierbij de belangrijkste bron voor het niveau stikstofdioxide. Dichtbij drukke verkeerspunten zijn de concentraties stikstofdioxide dan ook vaak hoog. Naast het verkeer zijn de industrie, raffinaderijen en de energiesector ook belangrijke bronnen van stikstofdioxide.[5]
2 Alle luchtmetingen
Op het dashboard zie je ook een knop met ‘Alle luchtmetingen’. Wanneer je hier op klikt opent een nieuwe sheet met een compleet overzicht van alle 13 meetbare componenten die met de lucht te maken hebben. Naast de 4 componenten van de luchtkwaliteitsindex zie je metingen zoals koolmonoxide, ammoniak en benzeen. In deze sheet kun je per provincie de metingen per component zien van 2020.
3 Luchtkwaliteitsindex
De luchtkwaliteitsindex is gebaseerd op basis van wetenschappelijke studies en bestaat uit een index van concentraties van geselecteerde stoffen in de lucht. Hierbij gaat het om 2 vormen van fijn stof (PM10 en PM2,5), ozon en stikstofdioxide (NO2). De informatie hierover is gebundeld tot één getal, dat met behulp van kleuren vier gradaties van de luchtkwaliteit weergeeft: Goed, Matig, Onvoldoende, Slecht en Zeer slecht. Lees meer over de index in het RIVM rapport.
Luchtkwaliteitdashboard
Informatie over het dashboard
In deze tabel zie je de grenswaarden per component.
Via de infoknop in het dashboard kun je meer informatie over deze componenten vinden.
Grenswaarden luchtmetingen per component | |||
Formule | Omschrijving | Grenswaarde | Beoordeling |
NO2 | Stikstofdioxide (NO2) | 0 – 59 | GOED |
NO2 | Stikstofdioxide (NO2) | 59 – 124 | MATIG |
NO2 | Stikstofdioxide (NO2) | 125 – 149 | ONVOLDOENDE |
NO2 | Stikstofdioxide (NO2) | 150 – 199 | SLECHT |
NO2 | Stikstofdioxide (NO2) | 200 + | ZEER SLECHT |
O3 | Ozon (O3) | 0 – 79 | GOED |
O3 | Ozon (O3) | 80 – 179 | MATIG |
O3 | Ozon (O3) | 180 – 199 | ONVOLDOENDE |
O3 | Ozon (O3) | 200 – 239 | SLECHT |
O3 | Ozon (O3) | 240 + | ZEER SLECHT |
PM10 | Fijn stof (PM10) | 0 – 59 | GOED |
PM10 | Fijn stof (PM10) | 59 – 124 | MATIG |
PM10 | Fijn stof (PM10) | 125 – 149 | ONVOLDOENDE |
PM10 | Fijn stof (PM10) | 150 – 199 | SLECHT |
PM10 | Fijn stof (PM10) | 200 + | ZEER SLECHT |
PM25 | Fijn stof (PM2.5) | 0 – 39 | GOED |
PM25 | Fijn stof (PM2.5) | 40 – 94 | MATIG |
PM25 | Fijn stof (PM2.5) | 95 – 99 | ONVOLDOENDE |
PM25 | Fijn stof (PM2.5) | 100 – 139 | SLECHT |
PM25 | Fijn stof (PM2.5) | 140 + | ZEER SLECHT |
C6H6 | Benzeen (C6H6) | 0 – 1.9 | GOED |
C6H6 | Benzeen (C6H6) | 2 – 3.4 | MATIG |
C6H6 | Benzeen (C6H6) | 3.5 + | SLECHT |
NO | Stikstofmonoxide (NO) | 0 – 19.4 | GOED |
NO | Stikstofmonoxide (NO) | 19.5 – 23.9 | MATIG |
NO | Stikstofmonoxide (NO) | 24 + | SLECHT |
SO2 | Zwaveldioxide (SO2) | 0 – 49 | GOED |
SO2 | Zwaveldioxide (SO2) | 49 – 74 | MATIG |
SO2 | Zwaveldioxide (SO2) | 75 + | SLECHT |
CO | Koolmonoxide (CO) | 0 – 499 | GOED |
CO | Koolmonoxide (CO) | 500 – 699 | MATIG |
CO | Koolmonoxide (CO) | 700 + | SLECHT |
H2S | Waterstofsulfide (H2S) | 0 – 2.2 | GOED |
H2S | Waterstofsulfide (H2S) | 2.3 – 2.7 | MATIG |
H2S | Waterstofsulfide (H2S) | 2.8 + | SLECHT |
FN | Fluoride (FN) | 0 – 2.6 | GOED |
FN | Fluoride (FN) | 2.7 – 15.9 | MATIG |
FN | Fluoride (FN) | 16 + | SLECHT |
C7H8 | Tolueen (C7H8) | 0 – 9.5 | GOED |
C7H8 | Tolueen (C7H8) | 9.6 – 149 | MATIG |
C7H8 | Tolueen (C7H8) | 150 + | SLECHT |
C8H10 | Xyleen (C8H10) | 0 – 2.7 | GOED |
C8H10 | Xyleen (C8H10) | 2.8 – 589 | MATIG |
C8H10 | Xyleen (C8H10) | 590 + | SLECHT |
NH3 | Ammoniak (NH3) | 0 – 20 | GOED |
NH3 | Ammoniak (NH3) | 21 – 199 | MATIG |
NH3 | Ammoniak (NH3) | 200 + | SLECHT |
Open het dashboard in een nieuw tabblad
Gratis Power BI Training voor eindgebruikers
Dit dashboard is gemaakt in Power BI op basis van data van het Luchtmeetnet. Wil je meer weten over hoe je Power BI gebruikt? Schrijf je in voor de gratis Power BI Basics Training op 28 mei. Deze training is volledig online via Microsoft Teams en geschikt voor potentiële Power BI gebruikers en medewerkers van organisaties die al over Power BI beschikken, maar hier nog geen gebruik van maken.
Bronnen
[1] https://nos.nl/nieuwsuur/video/2332470-gebieden-met-veel-luchtverontreiniging-zwaarder-getroffen-door-corona.html
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2332460-gebieden-met-veel-luchtverontreiniging-zwaarder-getroffen-door-corona.html
[2] https://www.rivm.nl/publicaties/luchtkwaliteitsindex-aanbevelingen-voor-samenstelling-en-duiding
[3] https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5108956/wat-de-relatie-tussen-luchtvervuiling-en-corona
[4] https://www.knmi.nl/over-het-knmi/nieuws/afname-luchtvervuiling-boven-nederland
[5] https://www.rivm.nl/media/milieu-en-leefomgeving/hoeschoonisonzelucht/
[6] https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/119764/Zeeuwse-lucht-juist-viezer-sinds-corona