Data Democracy: De macht van Data

Zoals je in het vorige blog over Data Democracy al kon lezen is er veel te winnen bij het vrij beschikbaar maken van data binnen je organisatie. De voordelen van Data Democracy zijn een droom voor elke CEO. Maar betekent dit dat je je bedrijfsdata dan maar meteen ter grabbel moet gooien? Data Strategy Leader Louis de Roo vertelt je er meer over in dit blog.

Spiderman

Het Peter Parker principe, bekend uit de Spiderman-stripboeken, zegt dat met veel macht ook veel verantwoordelijkheid moet komen( ‘With great power comes great responsibility’). Dit principe, eerder al geformuleerd tijdens de Franse revolutie als een leidraad voor de volksvertegenwoordiging (Plan de travail, de surveillance et de correspondance, proposé par le Comité de Salut Public aux Représentants du Peuple, députés prés des Armées de la République, 1793) wordt vaker aangehaald om het belang van de balans tussen vermogen en verantwoordelijkheid duidelijk te maken. Wie veel macht heeft moet verantwoordelijk omgaan met deze macht. In de omgang met data is dit niet anders. Wie toegang heeft tot de data van een organisatie, heeft toegang tot de vitale informatiestromen. In de verkeerde handen gespeeld kan deze data je bedrijf benadelen, maar ook binnen je bedrijf kan het verkeerd of onverantwoordelijk gebruik van deze data je sturen naar de verkeerde conclusies of beslissingen. Dit wekt vragen op over hoe democratisch je je data zou moeten maken en op welke manier je dit aanpakt.

Franse Revolutie

Terug naar de Franse revolutie. Toen na het omverwerpen van de monarchie in Frankrijk de volksvertegenwoordiging gevuld werd met nieuwe, onervaren parlementsleden, ontstond ook het inzicht dat deze mensen zonder opleiding en voorkennis niet geacht konden worden de juiste besluiten te nemen. In onze hedendaagse datademocratie is het niet anders. Want de ‘burgers’ van een datademocratie hebben kennis en context nodig om de juiste beslissingen en gevolgtrekkingen te kunnen maken uit de data waar ze zo vrij over kunnen beschikken.

Verantwoordelijkheden dus. Uiteraard mag je als manager wel wat verwachten van al die medewerkers die je vrije toegang tot je data geeft. Ten eerste natuurlijk dat ze betekenis en context van de data begrijpen. Dat ze weten wat de beperkingen van de data zijn, zeker wanneer het gaat over de kwaliteit en de beschikbaarheid van de data. Je mag verwachten dat ze weten wat de bron van de data is en hoe deze gevoed wordt – of wie daarvoor verantwoordelijk is. En, belangrijker nog: dat ze over de kennis en vaardigheid beschikken om de data daadwerkelijk te interpreteren. Over dit laatste onderwerp, ook wel data literacy genoemd, is al veel geschreven. Terecht, want het is een belangrijk ingrediënt van je datademocratie. Maar met goed opgeleide medewerkers in je organisatie heb je nog niet direct functionerende datademocratie!

Spelregels

Minstens zo belangrijk is het volgen van een aantal spelregels. Net als in een ‘echte’ democratie functioneert de datademocratie alleen als er heldere afspraken worden gemaakt. Zo is het erg belangrijk in een datademocratie dat niet alleen de brondata beschikbaar is voor iedereen, maar ook de bewerkingen daarvan; wie een analyse maakt, deelt deze ook met de ‘community’, zodat duplicatie voorkomen wordt. Om diezelfde reden gebruikt men in een datademocratie ook geen ontkoppelde data: exportjes naar excel of andere manieren om data ‘los’ van de bron te bewerken dienen vermeden te worden, zodat de betrouwbaarheid gewaarborgd blijft. Daarnaast is er uiteraard vertrouwelijke data. In een datademocratie weten alle deelnemers welke data welk niveau van vertrouwelijkheid heeft, en handelen hiernaar. Niet alleen door een eventuele geheimhoudingsverklaring, maar ook doordat ze kennis hebben van regels omtrent gegevensverwerking van binnen en buiten de organisatie. En je mag van je ‘data-burgers’ verwachten dat ze bereid zijn elkaar te helpen, met inzichten, interpretaties of analyses. Kennis delen is immers een van de grondbeginselen van datademocratie.

Met al die verantwoordelijkheden en spelregels klinkt het misschien alsof je data democratiseren een boel werk is. En misschien is het dat ook wel. Maar het alternatief kennen we allemaal: eindeloze discussies over welke Excel nu de ‘correcte’ weergave van de situatie is, mooie rapportages op verouderde datasets(dus nutteloos), een analyse die eigenlijk precies hetzelfde was als die van je collega en zware discussies in meetings omdat de cijfers niet juist waren.

Datademocratie

Een omgeving waarin iedereen vrijelijk toegang tot de juiste data heeft, deze gegevens begrijpt en gebruikt zonder twijfel over de kwaliteit van de bron, de definities of de betrouwbaarheid ervan. Waarin iedereen dezelfde ‘taal’ spreekt als het om data gaat, en waar we onze tijd kunnen investeren in het verkrijgen van nieuwe inzichten uit data in plaats van in het beschikbaar maken van de juiste data. Dát is een datademocratie. Tijd om echt innovatief aan de slag te gaan!

 

Geschreven door Louis de Roo
Data Strategy Leader

 

 

Ben je naar aanleiding van dit blog benieuwd naar manieren om jouw data te democratiseren? Plan dan een vrijblijvende (online) afspraak in met Louis om hier over te sparren.

AFSPRAAK INPLANNEN    BEKIJK MEER BLOGS VAN LOUIS