Top 5 struikelblokken voor Analytics omgevingen

Steeds meer bedrijven zien verdienmodellen in analytics toepassingen, maar voordat een analytics platform wordt opgetuigd moeten eerst een aantal zaken worden geregeld. Hieronder vind je de top 5 struikelblokken voor analytics omgevingen. Zorg ervoor dat je deze 5 struikelblokken voorkomt binnen de organisatie zodat het nieuwe platform optimaal kan functioneren en de business een stap verder brengt richting operational efficiency.

 

1 Ad Hoc reporting in Excel

Wanneer er geen volwassen analytics omgeving is, of deze niet juist geadopteerd is door de business, merk je dat exports gemaakt worden vanuit CRM en ERP systemen. Deze exports worden dan in Excel geopend om ad hoc reporting behoeftes te voldoen. Dit zorgt voor een Excel wildgroei waarbij het onduidelijk is wat de datakwaliteit is en wie werkt met de meest recente data. Voordat men direct overstapt naar een analytics omgeving moet een inventarisatie van Excel gebruikers plaatsvinden. Zo weet je wie behoefte heeft aan een eigen dynamische dashboard en wie enkel een statisch rapport nodig heeft. Dit helpt je bij het maken van een schatting van het aantal gebruikers van een (nieuw) analytics platform waarbij gebruikers met governed data hun eigen dashboards en rapporten kunnen maken.
Ad hoc reporting, excel, excel hell, reporting,

 

2 Data silos

Marketing en Sales gebruiken veelal dezelfde data maar halen dit soms uit andere bronnen. Dit komt doordat verschillende afdelingen vaak geen toegang hebben tot elkaars data. Dit fenomeen heet ‘data silos’. Dit zijn in feite afgesloten databronnen waar enkele personen of een enkele afdeling toegang tot heeft. Door de databehoeftes van de business te verwerken in een centrale database zoals een datawarehouse zorg je ervoor dat de hele business op een veilige en governed wijze toegang heeft tot de benodigde data.

 

Data silos,e-mergo.nl

 

3 Business – IT Alignment

Bij gebrek aan toegang tot de benodigde data ontstaan vaak problemen tussen IT en de business. In zo’n situatie dient de business vragen in bij IT voor rapporten en andere gegevens. Het produceren van deze rapporten is tijdrovend waardoor de business de rapporten vaak pas ontvangt wanneer de data aanvraag niet meer actueel is. Daarnaast maakt IT vaak het rapport op zonder precies te weten wat de business gebruiker allemaal wil zien. Dit probleem wordt vaak samengevat met de termen ‘Business-IT Alignment’ of de ‘Business-IT Gap’.

business, it, business-it alignment,

4 KPI Definities

Tijdens de ontwikkeling van een analytics platform wordt vaak pas later opgemerkt dat er verschillende KPI definities leven binnen de business. Door dit van te voren uit te zoeken voorkom je veel problemen met de adoptie van de gekozen business intelligence software. Daarnaast is het ook belangrijk om af te stemmen hoe gedetailleerd de KPI’s zijn. Management wil vaak een totaaloverzicht met KPI’s en op operationeel niveau is er behoefte aan gedetailleerde KPI’s.

KPI,definities,E-mergo.nl,kpi's

 

Marketing: “An account is a converted lead.”
Finance: “An account, for reporting purposes, is a customer with money on deposit who can trade with us.”
Accounting: “An account is a recorded entry in our back office, books, and records system.”
Legal: “An account is a structured product we offer our customers through a legal agreement that they sign.”

 

 

5 Data architectuur

Wanneer organisaties starten met een implementatie van analytics software is het van belang dat data op een veilige en centrale locatie gewaarborgd wordt. Een datawarehouse is een voorbeeld van zo’n locatie. Naast een centrale datawarehouse is het ook belangrijk om versiebeheer en data lineage in te regelen. Wanneer data lineage geregeld is weet je precies waar welke data vandaan geplukt wordt en welke bestanden afhankelijk zijn van welke databronnen. Versiebeheer zorgt ervoor dat wijzigingen in analytics applicaties worden gedocumenteerd en opgeslagen. Zo kun je bij foutieve wijzigingen bijvoorbeeld een oudere versie herstellen.

 

data,architectuur,data architectuur,e-mergo.nl

Voorkom struikelblokken

Deze 5 struikelblokken zijn met een helder plan van aanpak eenvoudig te voorkomen. E-mergo kan een speciale roadmap op basis van deze, en andere aandachtspunten ontwikkelen. Zo zorgen wij ervoor dat je met analytics geld kan verdienen of juist kosten kunt besparen. Ben je benieuwd hoe wij dit doen? Neem gerust contact met ons op om meer over onze aanpak te horen.

bel ons   stuur een email

 

Wil je meer lezen over hoe je het meeste uit je analytics omgeving haalt? Download dan hieronder het ebook ‘8 Ways to maximize the value of your Qlik Solutions’