5 Tips voor Data Storytelling
Zonder een verbindend verhaal zijn grafieken en diagrammen soms moeilijk te interpreteren. Wanneer je data analyseert, interpreteert en deze bevindingen in een verhaal presenteert wordt het voor een publiek makkelijker om informatie juist te interpreteren. Data wordt zo veranderd in iets wat voor het publiek begrijpelijk is en waarop zij actie(s) kunnen ondernemen. Maar hoe doe je dat eigenlijk? Ontdek in dit ebook 5 tips om data te veranderen in een krachtig verhaal met behulp van ‘Data Storytelling’.
Data en context
Een van de belangrijkste aspecten van Data Storytelling is de context. Wanneer je gegevens zonder context weergeeft, zal het publiek slechts kort de aandacht erbij houden voordat zij hun aandacht op iets anders vestigen, zonder de gedeelde inzichten in zich op te nemen. Om je publiek echt betrokken te krijgen moet je op zowel logisch als emotioneel niveau verbinding kunnen maken. De manier om dit voor elkaar te krijgen is door een overtuigend verhaal te presenteren.
Met Data Storytelling wordt niet een driedelige boekenreeks bedoeld. Data Storytelling is een zorgvuldige samenstelling van datavisualisaties, goed design en contextuele informatie. Door dit op de juiste manier bij elkaar te brengen zal je publiek de aandacht erbij houden, gegevens beter begrijpen, de data niet in twijfel trekken en informatie beter onthouden.
Lees dit gratis ebook om de geheimen van data storytelling te ontdekken