Qlik Sense is een self-service datavisualisatie oplossing waarmee iedereen in jouw organisatie eenvoudig en snel dynamische dashboards en statische rapporten kan maken. Data Analytics was nog nooit zo makkelijk.
Business Intelligence met Qlik Sense maakt het langdurig wachten op de IT afdeling voor het creëren van dynamische dashboards verleden tijd. Je kunt zelf data inladen met Visual Data Preparation en analyses doen waardoor je in een rap tempo over de antwoorden beschikt waar je naar op zoek bent.
Qlik Sense werkt met een ‘Associative Data Indexing Engine’ die ervoor zorgt dat geselecteerde data groen, geassocieerde data wit en niet-geassocieerde data grijs worden. Dit zorgt ervoor dat gebruikers analyses kunnen doen met zicht op alle relevante data. Dit is een belangrijk verschil met traditionele business intelligence oplossingen waarbij op basis van een query gezocht wordt. Bij queries bestaat de getoonde data alleen uit data direct gerelateerd aan de query. De geassocieerde data is dan niet zichtbaar waardoor belangrijke inzichten verloren gaan.
Haal met Augmented Intelligence nog meer uit je data
Qlik Sense bevat steeds meer Augmented Intelligence(AI) ontwikkelingen om gebruikers te helpen om data te begrijpen en beter te gebruiken. Denk hierbij aan functies zoals AI gegenereerde analyses en insights, geautomatiseerde data preparatie en dashboard creatie en de mogelijkheid om een zoekmachine te gebruiken in dashboards.
AI-gegenereerde analyses en insights
Geautomatiseerde data preparatie en dashboard creatie
Altijd en overal op een veilige manier toegang tot je data
Bij Qlik Sense SaaS wordt de infrastructuur door Qlik zelf georganiseerd. Elke 2 weken wordt zelfs een update uitgebracht met nieuwe functionaliteiten. Het enige wat jij hoeft te doen voor het uitbreiden van het gebruik is de nieuwe gebruikers toegang te geven en van een licentie voorzien. Hierdoor wordt analytics een haalbaar en schaalbaard gemaakt. Zo kun je meer tijd besteden aan het ontwikkelen van nieuwe dataproducten!
Met Qlik Sense SaaS is het mogelijk om op de hoogte gebracht te worden wanneer een bepaalde grenswaarde wordt overschreden. Denk bijvoorbeeld aan een waarschuwing wanneer de winstmarge onder target zakt of wanneer nieuwe tickets in het incidentensysteem worden gemeld. Alerts stellen eindgebruiker in staat om zelf dergelijke waarschuwingen in te stellen. Ook hier ontvang je dan weer een mail of pushbericht met de informatie uit de waarschuwing en een link naar het dashboard. Een heel krachtige feature waarmee het data-gedreven werken en de adoptie van jouw dashboards een enorme boost krijgt.
Met Application Automation in Qlik Sense SaaS kun je door middel van bouwstenen, “Blocks” genoemd, een serie aan acties in gang zetten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het geautomatiseerd versturen van een bericht in Microsoft Teams maar ook uitgebreidere taken zoals het controleren van accounts in Salesforce en het automatiseren van taken op basis van deze data. Wanneer accounts bijvoorbeeld de status “Champion” hebben (een hoge sales-readiness score) maar al een tijd niet benaderd zijn door de verkoop afdeling, kun je automatisch een taak aanmaken in Salesforce en een notificatie sturen naar de betrokken accountmanager. Bekijk in de video hieronder hoe deze case van begin tot eind wordt opgebouwd in Application Automation.
Met de Qlik Reporting Service in Qlik Sense SaaS kun je statische rapportages genereren om vervolgens met Application Automation te verspreiden naar interne en externe ontvangers via bijvoorbeeld email. In Application Automation staan ook een aantal templates klaar om je op weg te helpen.
Al enkele jaren biedt Qlik zijn software aan als Software as a Service(SaaS) via haar Qlik Cloud platform. Op het eerste gezicht lijken de oude vertrouwde on-premise “Client-managed” variant en de nieuwe SaaS variant van Qlik heel erg op elkaar. Ze werken op de zelfde krachtige QIX engine en bieden allebei de mogelijkheid tot het bouwen van dashboards en self-service BI. Toch is het ook voor bestaande Qlik Sense Client Managed gebruikers interessant om de overstap te overwegen. In dit blog geven we je onze top 7 redenen hiervoor.
Algemene Werkgeversvereniging Nederland (AWVN) heeft een nieuw dataportaal voor haar leden gelanceerd. Met het dataportaal wil AWVN de dienstverlening voor haar leden professionaliseren en digitaliseren. Lees in dit blog hoe E-mergo het dataportaal met Mendix ontwikkeld heeft.