“Door Qlik Sense hebben we meer grip op de wachtrijen”

Eindhoven Airport zocht begin dit jaar naar een manier om de overgang van een rustig coronaseizoen naar een meer dan druk hoogseizoen zo soepel mogelijk te maken. “Een goede datatool bleek een handig middel om de operatie toch werkbaar te houden”, zegt Frank van der Heijden IT Business Analyst bij de Eindhovense luchthaven.

Het Resultaat

Voorspellen drukte

Eindhoven Airport volgt met Qlik Sense de route van de reiziger. Aan de hand daarvan kunnen ze voorspellen hoe druk het over een uur zal zijn bij de security.

Real-time overzicht

Eindhoven Airport ziet bijna real-time hoe druk het is, waar iedereen is op de luchthaven, hoeveel mensen ze nog kunnen verwachten en in welke stap van het proces mensen zitten.

Sturingsmiddel

De operationele afdeling gebruikt de voorspellingen nu als sturingsmiddel in het naar voren roepen in de wachtrij. Doordat ze weten hoever mensen in het proces zijn kunnen ze bepaalde vluchtnummers eerder naar voren roepen.

[...] Ik kijk er naar uit om samen [...] Qlik Sense nog verder uit te bouwen, zodat we niet alleen de komende uren kunnen voorspellen, maar ook de komende dagen of zelfs weken. In de toekomst hoop ik dat ook samenwerkingspartners van Eindhoven Airport en misschien zelfs passagiers hun voordeel kunnen doen met onze datainzichten.

Frank van der Heijden

IT Business Analyst

Bekijk de complete case

Contactformulier

  • Door dit formulier te verzenden gaat u akkoord met ons privacybeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.