Data-driven tips: impact

We zijn al weer aangekomen bij het laatste nummer van de top 5 data-driven tips voor 2023: nummer 5. Dit keer gaat Data Strategy Leader Louis de Roo het hebben over impact. In dit blog vertelt hij je meer over waarom het zo belangrijk is om te achterhalen waar je data binnen je bedrijf het meeste impact maakt.

Waar te beginnen?

Als je besloten hebt te beginnen met datagedreven werken zijn er aardig wat keuzes te maken. Niet alleen heb je nagedacht over de doelen die je organisatie met data wil gaan bereiken, maar even belangrijk is hoe je dit in je bedrijf gaat laten landen. Het is namelijk niet zo eenvoudig om de hele organisatie tegelijkertijd integraal ‘aan de data’ te krijgen, dus je zult gefaseerd moeten implementeren. Dan rijst de vraag: waar begin ik?

Veel organisaties kiezen dan instinctief voor de afdeling waar data en cijfers al dagelijks gemeengoed zijn, en waar het werken met data geen grote schrikeffecten zal opleveren: Finance. De finance-afdeling is tenslotte gewend aan cijfers, aan datagedreven beslissingen, aan rapportages en prognoses. Mis, helaas!. Inderdaad zal je finance-afdeling niet schrikken van jouw beslissing om datagedreven te gaan werken. Maar de vraag is of dit gegeven zal bijdragen aan het succes van je implementatietraject.

Impact

We schreven al eerder over de remmende voorsprong bij finance, maar dat is niet de enige reden om je nog eens goed achter de oren te krabben als je denkt dat finance het ideale beginpunt is van je reis naar een meer datagedreven organisatie. De voornaamste reden om met data aan de slag te gaan is namelijk: Impact. Waar maakt je data het verschil? En waar verwacht je de meeste voordelen te behalen uit het werken met data?

Als je datastrategie goed is uitgewerkt, dan weet je hoe data jouw organisatie kan helpen bij het behalen van haar doelstellingen. Grote kans dat het verbeteren van de financiële rapportages niet je voornaamste doel is. En dat de tijdwinst die je zult behalen met het verbeteren van die rapportages relatief beperkt is.

Operationele processen

De echte impact van data ligt – doorgaans – in je operationele processen. En vaak juist op die plekken waar het werken met data relatief ver weg is. Niet alleen is daar meer winst te behalen door met data te gaan werken, de zichtbaarheid van deze vernieuwing is ook veel groter. En door die zichtbaarheid wordt het ook makkelijker de rest van de organisatie mee te krijgen in je verandertraject. Kies dus de afdeling binnen je organisatie die het meest te winnen heeft als voorloper om je datagedreven innovatie te starten. En natuurlijk is dit traject lastiger, maar door de impact van de verandering is het rendement ook veel groter.

Datastrategie

Het is dus essentieel de ‘kampioen’ binnen je bedrijf zorgvuldig te kiezen. Je hebt tenslotte maar één kans op een eerste indruk. Een goed doordachte datastrategie helpt je bij het identificeren van de voordelen van data voor je organisatie. En helpt je daarmee te kiezen bij welk onderdeel je het beste kunt beginnen. Zoek die afdeling die het meeste lijdt onder een gebrek aan data. Waar de te behalen voordelen het grootst zijn. Waar je met data het proces echt kunt verbeteren.

Juist door te kiezen voor impact met je data maak je dat er binnen je organisatie een datagedreven cultuur ontstaat, waardoor meer collega’s zich zullen afvragen of er niet iets te winnen is door meer met data te gaan doen. En daarmee ontstaat een vraag naar data, naar analyse en inzicht. En een organisatie die zichzelf leert verbeteren aan de hand van data. Allemaal voordelen die je misloopt als je ervoor kiest om data een ‘finance-feestje’ te laten zijn en blijven. Daar kennen ze de voordelen allang. Nu de rest van je organisatie nog!

Aan de slag met je datastrategie?

Meer weten over een datastrategie en hoe je deze formuleert? Dan is de datastrategie workshop zeker wat voor jou. Bekijk meer informatie via de knop hieronder.

Datastrategie workshop

Geschreven door Louis de Roo
Data Strategy Leader
E-mergo