Datadriven logistiek: meer data dan je kunt verstouwen?

Logistiek is een van de motoren van de Nederlandse economie. Of het nu gaat om grootschalige op- en overslag in de haven van Rotterdam, of het supersnel bezorgde pakketje van je favoriete webshop: zonder logistieke processen is de enorme goederenstroom die door ons land trekt niet te controleren. Naast die goederenstroom is er evenwel ook een (nog veel grotere) stroom data die uit die logistieke processen komt. Maar hoe gebruik je die data om je logistieke proces te verbeteren? In dit blog legt Data Strategy Leader Louis de Roo het je uit.

Logistiek is niet moeilijk: je brengt een product met zo min mogelijk tussenstappen van A naar B. Simpel – of toch niet? Logistiek góed doen, en er succesvol in zijn is namelijk een stuk moeilijker. Uit alle logistieke processen komt data, en al die data geeft ons informatie die we kunnen gebruiken om onze processen te optimaliseren. Uit alle bottlenecks in het proces komen metingen, die we gebruiken om beslissingen te faciliteren: onze KPI’s. Maar met een beetje logistiek proces kijk je al snel tegen tientallen, zo niet honderden KPI’s aan.

Wie moet focussen op zoveel cijfers tegelijk is natuurlijk niet echt aan het focussen. Je kunt proberen overzicht te houden van al die cijfers, maar hoe beslis je met welke cijfers je gaat sturen?

Klantbelofte

Allereerst is het belangrijk te weten waar je als bedrijf onderscheidend in wil zijn: ben je de snelste? De goedkoopste? De betrouwbaarste? Die klantbelofte is de basis van je datastrategie.  In je datastrategie leg je vast welke data belangrijk is om te weten of je je klantbelofte nog aan het waarmaken bent en welke data je nodig hebt om daarin succesvol te zijn. Door het beschikbaar hebben van de juiste data kun je als bedrijf beter beslissen welke stappen je moet nemen om je doel te bereiken.

Overige data

Maar al die andere data dan? Want onderscheidend zijn is prachtig, maar uiteindelijk zijn er eindeloos veel processen die de boel kunnen verstoren als we ze negeren. Misschien raken ze wat minder aan wat jouw bedrijf bijzonder maakt voor de klant, maar ze dragen wel degelijk bij aan een goede bedrijfsvoering – en stellen ons in staat om voor de klant te blijven leveren. Juist hier is die enorme hoeveelheid data een voordeel: de meeste van die processen leveren goede en bruikbare data, en in veel gevallen is de beslissing in je proces een simpele keuze uit een handvol opties die je prima kunt omzetten in een logische – datagedreven – beslissing. Bestelpunten, vakgroottes, leverkwantiteiten, lead times: de logistieke puzzel bestaat uit heel veel stukjes. De kunst is voornamelijk om te weten hoe die stukjes in elkaar passen. Zodra je dat weet automatiseer je met een kleine technische stap veel van de beslissingen in je proces zodat je er geen omkijken meer naar hebt.

KPI’s

Als al die – relatief eenvoudige – logische beslissingen je aandacht niet meer opeisen, heb je tijd om te kijken naar de zaken waar complexere beslissingen nodig zijn. Hier helpt je data je om de juiste keuze te maken, maar is die keuze niet op basis van voor gedefinieerde parameters te maken. Daarbij is het belangrijk om te sturen op de juiste KPI’s. Door te kijken naar KPI’s die je vertellen waar de uitzonderingen in je proces optreden in plaats van je behaalde resultaten weer te geven kun je je proces elke keer verbeteren en optimaliseren. En door te weten hoe je KPI’s bijdragen aan het invullen van de klantbelofte blijf je ook zorgen dat je als bedrijf relevant blijft voor je klanten.

Welke KPI’s dat zijn, hangt af van je bedrijfsprocessen en hoe die zijn ingericht. En waar je als logistieke organisatie in gespecialiseerd bent. Ben je ‘de snelste’ dan zou je aandacht moeten liggen bij de KPI’s die je helpen om vertraging te voorkomen en is de vulgraad van je transport misschien net iets minder belangrijk. Ben je ‘de goedkoopste’ dan zorg je juist dat de factoren die de prijs beïnvloeden volop in de belangstelling staan.

De juiste KPI’s helpen je te focussen op de data die je nodig hebt om het verschil te maken naar je klant. En focus betekent ook kiezen waar je minder aandacht aan besteedt. Door je KPI’s duidelijk in beeld te houden en de andere beslissingen geautomatiseerd – datagedreven – te laten plaatsvinden voorkom je dat je de andere zaken verwaarloost. En kom je met zo min mogelijk tussenstappen van A naar B. Simpel!

Zo werken logistieke KPI’s wél

Meer weten over hoe je in de logistieke branche succesvol aan de slag gaat met KPI’s? Bij onze sessie ‘Zo werken logistieke KPI’s wel’ op 8 november tijdens de ICT & Logistiek beurs vertelt Data Strategy Leader Louis de Roo je meer over hoe je de juiste KPI’s opstelt voor jouw logistieke bedrijf. Het event is gratis dus registreer je snel via onderstaande button.

ICT & Logistiek

 

Louis de Roo, kpi's
Geschreven door Louis de Roo
Data Strategy Leader
E-mergo