Vrijwel elke organisatie wil “datagedreven werken”, maar wat betekent dit in de praktijk? Een datastrategie helpt je bij het vormgeven van de toekomst van de organisatie op het gebied van data, bij het beschrijven van de toepassingen van die data in processen en het verdienmodel, en bij het stellen van de juiste prioriteiten in data-ontwikkeling. We werken tijdens de datastrategie workshop daarom samen uit welk doel je voor ogen hebt met je data. Hiermee maak je een strategie voor de inzet van je data niet alleen om de problemen van nu op te lossen, maar ook op de lange termijn (3-5 jaar) waarde uit je data te halen.
Na de workshop ontvang je:
- Een verslag met datadoelen gekoppeld aan je bedrijfsstrategie
- Een overkoepelende datastrategie met doelen, organisatie, rapportagebehoefte, databeschikbaarheid en techniek
- Een roadmap op tactisch niveau
- Een advies voor de vervolgstappen
Over de datastrategie workshop
In de datastrategie workshop gaan we in op de data, die jou onderscheidt van alle andere, de redenen waarom een klant kiest voor jouw organisatie, en hoe die positie versterkt kan worden. We bekijken waar de effecten van data-toepassing het grootst zijn en de mogelijkheden om nieuwe verdienmodellen of doelgroepen te ontsluiten door het gebruik van data.
Na de workshop heb je een gemeenschappelijk beeld bij wat het met data wil bereiken, zijn de prioriteiten en mogelijkheden helder en is er een gezamenlijk doel voor het gebruik van data in de organisatie. Daarnaast werkt E-mergo op basis van de doelen en prioriteiten een roadmap uit, waarmee je een handig stappenplan hebt om je data-doelen te realiseren.
De datastrategie workshop richt zich allereerst op de strategische doelen t.b.v. de data-producten op langere termijn (3-5 jaar). De roadmap, als resultaat van de datastrategie sessie, presenteert op tactisch niveau de priorisering van de initiatieven op korte en middellange termijn (1-3 jaar).
Ja, ik wil een Datastrategie Workshop
De workshop wordt uitgevoerd door: Louis De Roo, Data Strategy Leader bij E-mergo
Louis de Roo heeft jarenlange ervaring op het snijvlak van business en data. Na een internationale carrière van 21 jaar bij retailer IKEA, waar hij in diverse rollen grote en kleine datagedreven initiatieven leidde, maakte hij in 2019 de overstap naar E-mergo. In zijn rol als Data Strategy Leader bij E-mergo helpt hij klanten bij het toepassen van data in hun bedrijfsmodel, zowel op strategisch als op praktisch niveau. Als ‘niet-techneut-tussen-de-techneuten’ is Louis bij veel bedrijven een gewaardeerde gesprekspartner bij het meedenken over het gebruik van data in de organisatie. Doordat hij data bekijkt vanuit de vraag van organisatie en gebruikers zijn Louis’ inzichten nuttig voor zowel producenten als consumenten van data-oplossingen.