Dit is de 3e generatie van Business Intelligence
Elk bedrijf dat probeert te concurreren en succesvol wil zijn heeft behoefte aan kennis – over haar klanten, leveranciers, producten, partners en markten. In de loop van de jaren is het nastreven van deze kennis onder verschillende namen bekend geweest zoals Management Information Systems, Business Performance Management en Data Discovery. Welke benaming je ook kiest, ze beschrijven allemaal de algemene wens voor Business Intelligence. In dit blog delen we belangrijke ontwikkelingen die drie generaties van Business Intelligence(BI) gevormd hebben en vertellen we je wat de nieuwste generatie van BI precies inhoudt.
Drie generaties van BI
De eerste pogingen om data te analyseren waren gevuld met complexiteit en teleurstellingen. Met de komst van nieuwe technologieën en een groeiende hoeveelheid data evolueerde echter ook de mogelijkheden van BI met als doel hier meer inzichten en waarde uit te halen. Elke generatie van BI kwam zo een stukje dichterbij dit ultieme doel. Dit doel wordt echter pas bij de derde generatie van BI echt realistisch omdat hier de mogelijkheid ontstaat om analytics beschikbaar te maken voor de gehele organisatie. Hierover later meer. Eerst gaan we kijken we naar de eerste en tweede generatie van BI.
De eerste generatie
De eerste generatie van BI was gevormd rond de IT afdeling. Dit betekende dat vragen vanuit de business bij IT werden belegd waarna IT aan de slag ging om met behulp van query’s statische rapporten te genereren. Dit proces kon wel weken duren. Hierbij werden namelijk complexe technologieën ingezet die niet gebruiksvriendelijk waren, speciale training vereiste en bovendien langzaam waren. De business moest hierdoor vaak te lang wachten op de rapporten waardoor de cijfers vaak al verouderd waren voordat ze gezien werden. Een bijkomend probleem hiervan was dat de business, na het zien van de rapporten, vaak alleen nog maar meer vragen hadden, waarvoor weer nieuwe rapporten gemaakt moesten worden. Een vicieuze cirkel dus van vragen, wachten en antwoorden. Qlik schat in dat deze tijdrovende generatie van BI slechts bij 25% van het personeelsbestand terecht gekomen is.
De tweede generatie
De tweede generatie van BI was vooral gericht op de business. Qlik wordt als pionier gezien van deze generatie doordat deze software self-service mogelijkheden bood aan gebruikers. De business kon hiermee zelf data ontdekken en analyseren met minder betrokkenheid en afhankelijkheid van IT. Dit is ook precies waarom deze generatie bekend staat als ‘Data Discovery’, de gebruikers doken met behulp van deze nieuwe technologieën veel dieper de data in dan met statische rapporten. Hoewel dit al een veel betere aanpak is, hadden veel organisaties in deze generatie verschillende tools geïmplementeerd, zonder consistente datastrategie en met verschillende benaderingen van analyses. Dit zorgde voor issues rondom security en governance. Bovendien werden analytics hier nog steeds gezien als een eindbestemming en niet als onderdeel van de dagelijkse werkzaamheden ter behoeve van het datagedreven werken. Qlik schat in dat deze generatie bij 50% van het personeelsbestand terecht gekomen is.
De derde generatie
Dit alles heeft geleid tot de opkomst van de derde generatie van Business Intelligence. Deze generatie bouwt verder op eerdere generaties en streeft ernaar om de gehele organisatie toegang te geven tot analytics zodat iedereen datagedreven besluiten kan nemen. Wanneer je alle beschikbare data toegankelijk maakt voor je personeel – en iedereen de mogelijkheid geeft om deze te verkennen – maak je het mogelijk om te anticiperen op de behoeften, nieuwe mogelijkheden te identificeren (en te benutten!) en werkwijzen te transformeren. Deze generatie is in volop ontwikkeling en volgens Qlik zijn drie drijfveren noodzakelijk om deze generatie succesvol te maken: de democratisering van data, de toepassing van augmented intelligence en het verwerken van embedded analytics.
- De Democratisering van Data
Al je data(combinaties) zijn toegankelijk voor gebruikers door middel van een governed enterprise-brede informatiecatalogus - Associative Indexing * Augmented Intelligence = AI2
Qlik combineert de kracht van machine learning met menselijke intuïtie waardoor gebruikers nieuwe inzichten opdoen, sneller ontdekkingen doen en data literacy verbeteren - Embedded Analytics
Analytics worden onderdeel van alle besluitvormingsprocessen waarbij ze zichtbaar worden in de dagelijkse bedrijfsvoering als onderdeel van je belangrijkste applicaties
Wil je meer weten over deze drijfveren? Download dan hieronder de white paper.
Uitdagingen voor de derde generatie van BI
De eerste en tweede generaties van BI hebben bewezen dat analytics data om kunnen zetten in inzichten. Deze inzichten leiden zonder acties echter niet tot waarde. Wanneer werknemers niet data literate zijn zullen ze de data niet genoeg vertrouwen om hiernaar te handelen, en als ze er niet naar handelen, zullen ze er ook geen waarde uit halen. Data blijft zo onaangeroerd, met de meeste waarde onbenut – en bedrijven zullen niet kunnen leiden of zelfs kunnen concurreren. Het gebrek aan Data Literacy is dan ook een van de belangrijkste uitdagingen voor de derde generatie van BI. Klik hier om meer artikelen te lezen over Data Literacy.
76% van de top zakelijke beslissers heeft weinig vertrouwen in hun vermogen om data te lezen, te analyseren en te discussiëren [1]
Download de white paper
Bedrijven voelen steeds meer drang om waarde uit hun data te halen. Dit is lastig wanneer werknemers aan de slag moeten met nieuwe, en eerlijk gezegd niet volledig begrepen, technologieën. Dat is de uitdaging die Qlik wil oplossen door te focussen op Data Literacy, de democratisering van data, verbeterde intelligentie(AI2) en embedded analytics. Download via het formulier hieronder de white paper ‘3rd-Generation BI: Unlocking All the Possibility in Your Data‘ om hier meer over te weten te komen.