Fluitend een Analytics tool implementatie doen?
Waarom is analytics software niet meer weg te denken uit de logistiek? Hoe implementeer je effectief zo’n tool? En wat zijn de bottlenecks? Het antwoord hierop hoor je live op 7 november op de ICT & Logistiek Beurs. Imre Dekker, data manager van PGZ International, deelt hier tijdens zijn sessie in de Big Data theaterzaal zijn ervaringen. Hier lichten we alvast een tipje van de sluier, samen met Imre.
PGZ in ‘t kort
“PGZ International, hofleverancier van de grote doe-het-zelf spelers zoals Gamma, heeft 2 formules. Eén: wij zijn een full-service dienstverlener voor de retail. Dus de logistiek, verpakking, opslag en dergelijke nemen wij van je over. Anderzijds ontzorgen wij logistiek en verzorgen de financiële stromen. Direct via PGZ Retail Concept, maar ook tussen de contracten van de klant en leverancier in de Benelux via Feeder One. In beide formules zijn we ook druk met e-commerce.”
Wat ga je op de beurs vertellen?
“Door mijn achtergrond als Business Intelligence (BI) consultant en Qlik specialist én mijn huidige rol kan ik aan de hand van Qlik van alles vertellen over implementaties. Zowel over het proces vooraf, tijdens en erna, dus hoe je het strategisch kunt inzetten. En ik ga uitleggen waarom ik het een hele goede selfservice datavisualisatie tool vind.”
Als je daar bewust van bent vóórdat je gaat starten, kun je een traject van gemiddeld 1,5 jaar met de helft reduceren.
Waarom moeten bezoekers naar jouw presentatie komen?
“BI implementatie is makkelijker gezegd dan gedaan. Het duurt altijd langer dan verwacht. Ik onthul de valkuilen; als je daar bewust van bent vóórdat je gaat starten, kun je een traject van gemiddeld 1,5 jaar met de helft reduceren. Bovendien scheelt het enorm veel consultancy kosten.”
Waarom hebben bedrijven behoefte aan analytics software?
“Van oudsher is men gewend om op onderbuikgevoel te sturen, maar er is nu meer informatie beschikbaar en inzichtelijk. Dat geeft tegenstrijdige berichten in een organisatie. Men heeft eigen Excel-sheets bij elkaar geplakt, samengevoegd en er een quotiënt (bepaalde afwijking of buffer) overheen gegooid. Zo zie je dat een business controller een heel ander cijfer rapporteert dan de operatie. Als manager kun je hier natuurlijk niet op sturen. Daar ontstaat de basisbehoefte van een analytics oplossing: één versie van de waarheid.”
Wat is belangrijk bij het begin van een analytics tool implementatie?
“Vaak is er ergens op een afdeling een BI behoefte. Maar het MT beslist of het pakket wordt aangekocht. Dus je moet draagvlak creëren. Bij de directie is dat door financiële rapportages te analyseren. Daar heb je de CFO én CEO mee. Deze raakt helemaal enthousiast als hij ziet dat er een halve FTE minder nodig is op de rapportage-afdeling en dat hij zélf helemaal kan doorklikken als hij z’n laptop openslaat.”
Wat voor keuzes maakt een PGZ manager met Qlik Sense?
“In de logistieke sector zijn rotatie en marge uiteraard belangrijke pijlers. Onze dashboarding, rapportages en KPI’s zijn daarop ingericht. Concreet helpt Qlik onze mensen hier inzicht in te krijgen ter optimalisatie. Waar Supply Chain meer invloed kan uitoefenen op rotatie kan in- en verkoop dat weer meer op marge.”
“Door het in-memory laden van data door Qlik Sense zoomen we van KPI’s op de twee hoofdpijlers in tot op het laagste niveau, oftewel de drivers van de KPI’s. Zoals goederenverplaatsingen en in- en verkopen.”
Wat vind je het grootste voordeel van Qlik Sense?
“Een mooie feature van Qlik Sense is dynamic data load. Vanuit 1 dashboard hebben meerdere users verschillende toegangsrechten. Zo zien verkopers alleen hun eigen data terwijl de data manager/CEO overal toegang tot heeft.”
Vroeger hadden we 25% meer tijd nodig om het over de cijfers te hebben en nu duikt men direct in de cijfers.
Wat is de waarde van Qlik Sense voor PGZ?
“Dat je het hebt over inhoud in plaats van vorm. Handmatig werk is tijdrovender, meer foutgevoelig en gevoeliger voor misinterpretatie. Vroeger hadden we 25% meer tijd nodig om het over de cijfers te hebben en nu duikt men direct in de cijfers.”
Heb je dat fout-risico ook met analytics?
“Minder, want je houdt er van tevoren rekening mee, traceert in een voortraject de fouten. De dataspecialist checkt of dat zich materialiseert voor een livegang. Daarna is het risico nul.”