Geografische datavisualisaties: 3 Qlik toepassingen
Het visualiseren van data is iets waar steeds meer bedrijven zich mee bezig houden. Door geografische analyses in te zetten kun je namelijk veel meer leren over je business. Zo is het mogelijk om verkoopresultaten per product per stad in de gaten te houden. Met deze kennis kun je achterhalen waarom sommige producten beter verkopen in bepaalde vestigingen en verandering aanbrengen bij de vestigingen waar dit niet het geval is. Ook kun je bijvoorbeeld de reisafstand tot (bouw) projecten in kaart brengen.
Het belang van een geografische analyse ligt in het feit dat je eenvoudig nieuwe informatie kan vergaren door bijvoorbeeld patronen te herkennen, om vervolgens goed geïnformeerde beslissingen te kunnen nemen. Bij E-mergo werken we met 3 verschillende manieren om geografische analyses te doen. De eerste is OpenStreetMaps, dit zit geïntegreerd in Qlik Sense, verder werken we met GeoQlik wat voor zowel Qlik Sense als QlikView inzetbaar is, en als laatste is er KliqMap dat geografische analyse aanbiedt met Esri ArcGIS integratie.
1 OpenStreetMaps
OpenStreetMaps is een functie die geïntegreerd is in Qlik Sense. OpenStreetMaps wordt door middel van een api verbonden aan Qlik Sense. Net zoals alle andere functionaliteiten van Qlik Sense werkt de kaartfunctie ook op alle devices. De geografische informatie is compleet vrij beschikbaar gemaakt door het OpenStreetMaps project. E-mergo consultants hebben deze kaartfunctie onder andere gebruikt om verbinding te maken met een CRM systeem. In dit dashboard kan een selectie op de kaart worden gemaakt in een gebied waar men bijvoorbeeld meer klanten wil gaan werven. De selectie produceert een lijst met contactgegevens van prospects in het geselecteerde gebied. OpenStreetMaps wordt onder andere gebruikt bij onze klant Dura Vermeer.
- Qlik Sense geïntegreerde kaartfunctionaliteit
- 1 Kaartlaag mogelijk
- Aantal datapoints mogelijk: 1000
2 GeoQlik
GeoQlik is een betaalde extensie van het Franse bedrijf Business Geografic. Met GeoQlik beschik je over een aantal functies die niet in de standaard mapping tool van Qlik Sense zitten, zoals:
- Meerdere kaartlagen (bijvoorbeeld provincies en gemeentes) boven op een basiskaart laten zien in één kaartobject
- Mini-charts per regio of datapunten weergeven (bekijk het demofilmpje)
- GeoQlik kan een onbeperkt aantal datapunten weergeven
- Tooltips zijn zelf in te stellen (een tooltip is de informatie die getoond wordt bij het met de muis zweven over of klikken op de kaart). Het gebruik van tooltips is erg handig omdat het je veel meer informatie toont zoals de verkoopcijfers van de specifieke locatie waar je naar aan het kijken bent
- GeoQlik werkt voor zowel QlikView als Qlik Sense en is hiermee een van de weinige geografische extensies die met beide producten kan werken
Bekijk het GeoQlik demofilmpje
3 KliqMap
KliqMap is een betaalde extensie voor QlikView gemaakt door het Ierse bedrijf KT Labs. Deze extensie heeft als groot voordeel dat het kan verbinden met Esri maps (ArcGIS). Hier zijn alle functionaliteiten van KliqMap op een rij:
- Meerdere kaartlagen mogelijk
- Instelbare tooltips; zo kun je op een gebied klikken waardoor het de gewenste gegevens toont (ook mogelijk met formules)
- Mini-charts weergeven per regio of datapunt
- Esri/ArcGIS integratie
- QlikView integratie
KliqMap wordt onder andere door onze klanten Schiphol en VolkerWessels gebruikt. Bij VolkerWessels is het onder andere ingezet om de posities van haar onroerend goed te analyseren. Om dit te doen wordt er een connectie met Esri(ArcGIS) en financiële data gemaakt zodat er een goed totaal beeld komt van de bezittingen. In KliqMap worden verschillende lagen op de kaart getoond waardoor veel details van het onroerend goed zichtbaar worden zoals oppervlakte, jaar van aankoop, prijs en de bestemming bij aankoop.
Tot slot
Het toevoegen van geografische datavisualisaties kan erg veel toepassingen hebben in een Qlik omgeving. Met een geografische datavisualisatie zie je direct welke producten goed verkopen in welke vestigingen; en dus ook waar dit niet zo is. Verder kun je feitelijk alles in kaart brengen; denk hierbij bijvoorbeeld aan onroerend goed, grondwaarde, verkoopresultaten-en groei, voorraadbeheer, vestigingsgegevens(zoals bezoekersaantallen), reizigersaantallen per station en bijvoorbeeld ook de criminaliteitsdichtheid per locatie.
Deze kennis in kaart brengen is dus waardevol omdat je zo eenvoudig nieuwe inzichten kunt opdoen door bijvoorbeeld trends die zichtbaar worden. Dit leidt uiteraard tot de kans om het bedrijf tijdig bij te sturen of processen aan te passen aan de hand van de nieuwe inzichten.
Bekijk alle Qlik extensies
Of bekijk een voorbeeld dashboard met geografische visualisaties