Het E-mergo klantportaal
Met het innovatieve low-code platform Mendix kun je verschillende applicaties en portalen creëren. Een van de applicaties die wij hebben gebouwd is het klantportaal My E-mergo. In dit blog van Mendix consultant Andy Berger lees je waarom en hoe wij dat hebben gedaan. Tot slot licht hij de voordelen van zo’n applicatie toe voor ons en voor de klant.
Wat is een klantportaal?
Een klantportaal is een beveiligde omgeving die speciaal is ingericht voor een klant. Hierin kunnen zij zaken online regelen met een bedrijf of organisatie. Klanten hebben daarin een persoonlijke omgeving met gegevens en/of tools tot hun beschikking. Natuurlijk is niet elk klantportaal hetzelfde. Elk bedrijf levert verschillende diensten en producten, waardoor de aangeboden functies per klantportaal zullen verschillen. Enkele veelvoorkomende onderdelen die aan een klantportaal toegevoegd worden zijn facturen, afgenomen diensten en producten en (openstaande) tickets/vragen.
E-mergo klantportaal
Wij zijn begonnen met het realiseren van een klantportaal met de intentie om 24/7 informatie van verschillende datastromen samen op één plek beschikbaar te stellen voor onze klanten. Dit zou leiden tot een betere klantenbinding en verhoogde klanttevredenheid door een verbeterde service en snellere manier van communiceren. Daarnaast hadden de accountmanagers baat bij de ontwikkeling van dit portaal, doordat een deel van hun taken hierdoor vergemakkelijkt zouden worden.
Tijdens de ontwikkeling van het portaal heeft de business afdeling nauw samengewerkt met de IT-afdeling. Hierbij bestond de business afdeling uit de sales, marketing en finance afdelingen. Allereerst werden de wensen en behoeften van de eindgebruikers in kaart gebracht. Aan de hand van de eisen die hieruit voortvloeiden, werd gekeken naar hoe alle benodigde datastromen op één plek konden worden samengebracht. Hiervoor werd TimeXtender gebruikt. Dit is een geavanceerd data management platform. Door middel van data warehouse automation zorgt TimeXtender ervoor dat het bouwen van een data management platform simpeler, sneller en betrouwbaarder is. Uiteindelijk komen alle benodigde datastromen hier bij elkaar, zodat Mendix deze data gemakkelijk kan inlezen.
Hoe werkt het portaal?
De MVP (Minimal Viable Product) van het klantportaal bevat voor de klant 4 pagina’s:
- Homepagina: de homepagina bevat meerdere informatiebronnen, waaronder het meest recent geplaatste blog, aanstaande evenementen (trainingen, demo’s, etc.) en recente activiteiten binnen het klantportaal zelf (geboekte project uren, ingeschoten support tickets en ontvangen facturen).
- Consultancy overzicht: op de consultancy pagina zijn alle lopende activiteiten en/of projecten met het bijbehorende budgetstatus te vinden.
- Facturen overzicht: op de facturen pagina krijgt de klant inzicht in al zijn ontvangen facturen sinds het live gaan van het klantportaal . Hier is het mogelijk om de facturen te downloaden, wanneer men deze bijvoorbeeld niet meer kan vinden in hun mailbox. Verder kan er ook gemakkelijk gezocht worden op factuurnummer, beschrijving of bedrag.
- Support overzicht: via de support pagina kunnen tickets worden ingeschoten wanneer er problemen zijn bij een bepaald project. Ook bevindt zich hier een overzicht van alle open, in afwachting en opgeloste tickets. ‘Open’ houdt in dat het ticket succesvol is ingeschoten, maar er nog door het support team naar gekeken moet worden. ‘In afwachting’ betekent dat het support team direct om extra en/of missende informatie heeft gevraagd of nog wacht op informatie of een handeling van een derde partij. Tot slot geeft ‘opgelost’ aan dat een ticket succesvol gesloten is.
Om in te loggen op het klantportaal moet men inloggegevens hebben. Aangezien de klanten van E-mergo al werkten met inloggegevens vanuit de eigen Azure omgeving van E-mergo, is een koppeling gelegd tussen Mendix en Azure. Hierdoor is de toegang tot het klantportaal gekoppeld aan een bestaand account van de klant in onze Azure omgeving.
Naast de standaard gebruikersrol van de klant, hanteert de applicatie ook rollen zoals accountmanager en administrator. Door het gebruik van deze rollen kunnen bepaalde pagina’s wel of niet te bereiken zijn en kunnen bepaalde acties wel of niet uitgevoerd worden. Zo heeft de accountmanager rol bijvoorbeeld toegang tot de informatie van alle klanten en heeft de administrator toegang tot geavanceerde instellingen om de applicatie draaiende te houden.
Voordelen voor E-mergo
Dit zijn de voordelen die E-mergo heeft bij het realiseren van een klantportaal in Mendix:
- Bij een vraag kunnen klanten via het klantportaal zelf een antwoord vinden
- Het kost zo minder tijd om routine vragen op te lossen
- Als accountmanagers en de administratie minder tijd kwijt zijn bespaart dit kosten
- Accountmanagers hebben meer tijd voor persoonlijk contact wanneer dit echt nodig is
- Transparantie in dienstverlening en facturatie
- Betere binding met klanten
- Hogere klanttevredenheid
Voordelen voor onze klanten
Dit zijn de voordelen van klanten die toegang hebben tot het klantportaal in Mendix:
- 24/7 toegang tot eigen informatie
- Inzicht in facturen
- Inzicht in consultants die actief zijn bij de organisatie
- Inzicht in de gemaakte uren
- Inzicht in de status van supporttickets
- Inzicht in de status van strippenkaart(en)
- Sneller toegang tot informatie gerelateerd aan de dienstverlening en software via E-mergo
Ben je geïnteresseerd in een demo van Mendix en in het bijzonder van ons klantportaal? Bekijk dan dit webinar. Wil je ontdekken wat de mogelijkheden zijn voor jouw bedrijf of organisatie? Neem dan contact op via het contactformulier hieronder of plan vrijblijvend een afspraak met ons in.
Geschreven door Andy Berger,
Mendix Consultant