Hoe krijg je mensen zover om met data te werken?

CB, Centraal Boekhuis, Qlik Sense, E-mergo

Volgende week vindt alweer de ICT & Logistiek Beurs 2019 plaats. Hier presenteren onze klanten hun ervaringen met Qlik Sense, dé tool voor data analytics. Martijn Matena, senior business information analist bij CB, biedt je hierover zijn inzichten tijdens zijn sessie. Hieronder alvast een preview van wat Martijn voor je in petto heeft.

CB in ‘t kort

“CB is een bijzonder bedrijf: wij zijn het eigendom van de boekhandelaren en uitgevers en werken als een soort shared service center. De uitgevers leggen hun voorraad bij ons neer maar beheren deze zelf. Wij distribueren dit naar heel Nederland en België.”

Wat ga je 5 november op de beurs vertellen?

“Het proces tot inzicht. Wij gebruiken Qlik Sense intern maar ook voor onze klanten. Ik bied een kijkje in onze keuken hoe we onze klanten, de uitgevers, middels deze visualisatie tool ondersteunen in het maken van beslissingen over hun voorraad. Zodat ze op tijd bijbestellen, of te veel hebben liggen en daar iets mee moeten. We vragen ze wat ze missen, naar op zoek zijn, wanneer iets een succes voor ze is. Jip en Janneke verkoopt toch wel, maar hoe zit het met die onbekende auteur, heb je daar ook een flinke voorraad van nodig?”

Wil je Data Science adopteren in je organisatie, zoek dan de samenwerking op.

“Op basis van hun wensen voegen we meetbare kenmerken bij elkaar om te kunnen zeggen wat goed/niet goed is en waar ze wel/niet iets mee kunnen of moeten. We geven dus inzicht door gekaderd de waarheid – ook wel Guided Analytics genoemd – te laten zien: dit zijn de harde cijfers, dit hebben we. De interpretatie hiervan en wat ze ermee doen ligt bij de klant zelf.”

Waarom moeten bezoekers naar jouw presentatie komen?

Hoe krijg je mensen zover om met data te werken? Dat is een vraag die ik daar zéker ga beantwoorden. Spoiler: door mensen het gevoel te geven dat het ook hun product is. Niet alleen iets dat wordt gemaakt en aan hen wordt gegeven. Wil je Business Intelligence en Data Science adopteren in je organisatie, zoek dan de samenwerking op.”

Hoe neemt CB haar klanten mee in het dataverhaal?

Eerlijk? Het is een lastige markt. Over het algemeen zijn uitgevers alfamensen en die hebben veel minder met data, dus Qlik Sense vinden ze bij voorbaat al lastig. Maar ik overtuig hen door inzicht te geven. Wat het effect is. Maar eerst hou ik mijn mond en luister vooral. Loop een dagje mee en stel open vragen: hoe doe je dat, waarom op deze manier, wat wil je eigenlijk weten?

Een verkoopmedewerker binnendienst wil weten hoeveel omzet er is gedraaid terwijl een analist graag een deep dive doet in de optimalisatie van z’n retourproces. De directie ziet het liefst een totaalbeeld: hoe staan we ervoor ten opzichte van vorig jaar? Op basis daarvan kan een CEO de koers bepalen. ’Niet alle titels zijn winstgevend voor een uitgeverij. Om te weten wat top titels zijn is inzicht in deze data van groot belang om te kunnen sturen.

Wat is de waarde van Qlik Sense voor CB?

Wij verkopen dit product aan onze klanten. Intern sturen wij hiermee de logistieke operatie. Ik merk veel enthousiasme: mooi hoe mensen na een korte training zélf met data puzzelen en inzichten opdoen. Maar we zijn niet alleen blij met de tool. Ook het proces eromheen met onze Qlik Sense implementatiepartner gaat naar dikke tevredenheid.