Interview met Martijn Matena van CB (deel 2)
Centraal Boekhuis (CB) is vanaf 2018 klant van E-mergo en maakt sindsdien veelvuldig gebruik van Qlik Sense. Bekijk hieronder deel twee van ons interview met Martijn Matena, Product Owner Business Intelligence (BI) bij CB, en lees waarom werken zonder analytics is als een auto rijden zonder snelheidsmeter.
Over CB
CB is de logistieke expert voor de Media en Healthcare branche. Met ruim 800 professionals in logistiek, e-fulfilment, e-bookdistributie, financiële- en informatiediensten. Het bedrijf is eigendom van boekhandelaren en uitgevers en werkt als een soort shared service center. De uitgevers leggen hun voorraad bij CB neer maar beheren deze zelf. CB distribueren dit naar heel Nederland en België.
Over Martijn
Werken zonder analytics is als een auto rijden zonder snelheidsmeter
Waarom is het nemen van beslissingen vaak een uitdaging?
Martijn: Het is een beetje met een auto rijden zonder snelheidsmeter. Het is dan een uitdaging om de gewenste snelheid te rijden. Vaak hebben organisaties een werknemer die periodiek een rapportage maakt. Als deze werknemer niet meer in staat is om deze rapportage te maken dan is de kans dat er een foutje wordt gemaakt vrij groot. Zo loop je het risico dat je op basis van de rapportage verkeerde keuzes maakt die gevolgen kan hebben op het resultaat van de organisatie. Je neemt een beslissing op mogelijk verkeerde inzichten.
Waarom werkt analytics software voor CB?
Martijn:
“Omdat je nu wel de gewenste snelheid kunt rijden. Nu kun je juiste beslissingen nemen omdat je met z’n allen hebt afgesproken: dit klopt. Het gaat altijd de juiste flow door, als er iemand uitvalt is het makkelijk overdraagbaar en daarmee is de foutgevoeligheid afgenomen. Je getallen zijn de waarheid. Daarmee is er een veel grotere kans dat je de juiste beslissingen neemt en de organisatie juist aanstuurt.
In een platte Excel met kruistabellen hebben mensen niet snel zin om dieper te kijken en te analyseren
In een platte Excel met kruistabellen hebben mensen niet snel zin om dieper te kijken en te analyseren. Je kijkt er vaak eenmalig naar en verstuurt ‘m dan. Bij een professionele tool klik je door en krijg je sneller inzichten, sla je die op en kijk je in de volgende periode hoe dat is verlopen. Over het algemeen vinden mensen die verdieping prettig. Werknemers worden uitgedaagd om net wat verder te kijken dan het standaard platte lijstje. Het dieper ingaan op data zorgt voor nieuwe inzichten, het signaleren van bottlenecks en hoe die op te lossen. Het biedt meer ruimte en creativiteit, daarmee meer inzicht om als manager te sturen.”
Wat is volgens jou de route om succesvol te zijn met analytics:
Martijn:
- “Goede business case – waar zit een probleem waar je in kunt springen. Die maak je natuurlijk samen met stakeholders.
- Begin vooral klein, bied een klein inzicht. En korte snelle iteraties. Dan kom je tot het inzicht wat er zou moeten komen en waar je wat mee kunt.
- Stel goede vragen. Dus wat wil je zien, waar stuur je op, wanneer is iets goed.”
Welke trends zie je op het gebied van analytics?
Martijn: “Wat ik vooral zie is dat de scheidingslijn tussen IT en de business verdwijnt, doordat de analyse tools steeds eenvoudiger worden om te gebruiken. Dit stelt medewerkers instaat om zelf inzichten te creëren op een gecontroleerde dataset en uiteindelijk om met voorspellende modellen te kunnen experimenteren. Over 10 jaar verwacht ik dat mensen beslissingen niet eens meer hoeven te maken. De data omgeving wordt meer een controlesysteem die geautomatiseerd de pijnpunten in de data laat zien aan de gebruiker. Ik denk dat data analyse altijd blijft bestaan. Er komen alleen meer handvatten om het makkelijker voor jezelf te maken.”