De Jacht op Bruto marge
De marges staan altijd onder druk in de Flex branche. Door toenemende concurrentie, zowel online als offline, en het groeiende aantal jobhoppers wordt het steeds lastiger om te overleven in deze sector. Hoe blijf je met al deze druk dan boven je minimale bruto marge?
Waarom wordt er op bruto marge gejaagd?
Met de komst van het internet is veel veranderd, zo ook voor de Flex branche. Prijzen voor ingeleend personeel zijn makkelijk online in te zien en het plaatsen van vacatures wordt ook steeds makkelijker voor bedrijven. Dit leidt ertoe dat opdrachtgevers zo dicht mogelijk bij de kostprijs willen zitten wanneer het gaat om de prijs voor het inlenen van personeel. Zo wordt er steeds meer over de bruto marge onderhandeld. Dit drukt vervolgens enorm op de tarieven die gevraagd kunnen worden. Het gevolg is dat Flex organisaties zich gaan specialiseren om zo op verschillende manieren toegevoegde waarde aan te bieden (ten opzichte van de concurrentie) en de marges te kunnen verhogen/compenseren. Maar hoe meet je de successen van deze specialisaties? En ontvang je wel echt de intern afgesproken/vastgestelde bruto marge voor deze sectoren?
Het ontstaan van de Data-driven Flex branche
Elke Flex organisatie registreert grote hoeveelheden data. Dit gebeurt in verschillende systemen zoals Applicant Tracking Systemen (ATS), CRM systemen en ERP systemen. Door deze data slim in te zetten kun je nieuwe inzichten opdoen en sneller bijsturen. Business Intelligence (BI) software verandert kale bedrijfsdata in KPI’s en dynamische datavisualisaties waar je echt iets mee kunt. Dit stelt je in staat om bijvoorbeeld de brutomarge te monitoren. BI software leest data uit van verschillende bronnen zoals ATS, CRM, ERP, Talentsoft, Connexys, JobsRepublic, Taleo, Oracle, Exact, AFAS, Flexservice, Easyflex of FMS. Door deze data met BI software te analyseren kun je bijvoorbeeld zien in welke sectoren de meeste brutomarge te behalen valt en kun je de brutomarge van verschillende labels, rayons, opdrachtgevers en flexkrachten vergelijken. Je kunt zo diep in de details treden als je zelf wilt. Met BI wordt de organisatie ‘data-driven’; dit houdt in dat de organisatie besluiten neemt gebaseerd op bruikbare en actuele data. Zo krijg je bijvoorbeeld antwoord op de volgende vragen
- Bij welke soorten vacatures en sectoren behaal ik de hoogste marge?
- Waar wordt de laagste bruto marge behaald?
- Welke soorten vacatures(sectoren) leveren boven de minimale bruto marge?
- Wat is de profitabilty van elke opdracht?
- Hoe vergelijk ik de afgesproken bruto marge van opdrachten met elkaar?
- Hoeveel contracten behalen minder dan de minimale bruto marge van deze vestiging?
- Hoe vergelijk ik rayons en labels om zo het rendement van opdrachtgevers te vergelijken?
- Hoe analyseer ik het rendement van een klant/opdrachtgever die binnen de organisatie bij diverse labels actief is?
- Wat zijn de verschillen in omrekenfactoren per klanten?
Bekijk (en klik rond in) een Bruto marge Dashboard!
E-mergo heeft met Qlik BI software een bruto marge dashboard gemaakt voor demo doeleinden. Om dit dashboard te openen dien je onderstaand formulier in te vullen, daarna wordt de pagina automatisch geopend. In dit demo dashboard zie je de opbrengsten van een Flex organisatie, de kosten en de bruto marge die behaald wordt. In het voorbeeld wordt data getoond van 1 kandidaat werkzaam bij 1 opdrachtgever. Let op: alle data in het dashboard is fictief.