O’Neill gaat op ontdekkingsreis

surfer wearing o'neill,e-mergo.nl

De sport van surfen gaat over uitersten. Stevig blijven staan op een surfboard in het gezicht van de brekende golven vereist concentratie, balans en wilskracht. Diegene die hier het beste in zijn hebben de beste toegang tot de golven…en de beste uitrusting.

O’Neill is in 1952 opgericht, precies toen de Californische surfrage nog in zijn kinderschoenen stond in de Verenigde Staten. Het hoofdkantoor verhuisde kort daarna naar Santa Cruz…maar de spirit bleef hetzelfde. Tegenwoordig kun je O’Neill kleding in meer dan 85 landen over de wereld vinden voor surfers, zwemmers, snowboarders en skiërs.

O’Neill Europe, zoals de naam al suggereert, is verantwoordelijk voor ontwerp, inkoop en verkoop van de Europese O’Neill collectie. Vanuit haar basis in Nederland verzorgen zij de E-shop, eigen winkels, B2B(wholesale) en marketplaces zoals Zalando.

Binnen O’Neill Europe is het hebben van inzicht in de data altijd belangrijk geweest. In 2009 is hiervoor een Business Intelligence Competence opgericht, inclusief data warehouse. Het bedrijf was in 2010 de eerste in de Benelux die Cognos 10 in gebruik namen. IT Manager bij O’Neill Europe, Rob Peters, wilde echter meer:

“Van onze key users wist ik dat ze analyses wilden maken die verder gaan dan ‘een’  rapportje. Zij wilden trends ontdekken in onze data en op allerlei manieren inzoomen en vergelijken.”

 E-mergo was op dit punt business partner van O’Neill voor Business Intelligence en attendeerde O’Neill op Qlik Sense, een oplossing voor selfservice data discovery en datavisualisatie waarmee iedereen in de organisatie eenvoudig en snel dynamische dashboards en rapporten zou kunnen maken.

“Ik kende QlikView al, maar Qlik Sense nog niet. Ik heb daarom een testlicentie gedownload en ben daarmee gaan spelen. Je hebt snel in de gaten hoe het werkt. Vergelijk het met een Word document: als je het opent kun je beginnen. Qlik Sense bleek makkelijk te implementeren, zeer snel te werken en intuïtief te gebruiken, veel minder omslachtig dan andere tools die ik kende.”

Het besluit werd snel gemaakt en de eerste applicatie was binnen no time klaar. Deze allereerste Qlik Sense app was ontwikkeld voor de B2C markt.

“Wij beschikken, via onze eigen winkels, de E-Shop, de marketplaces en een aantal retailers, over wat per dag, per kanaal, per locatie en per product wordt verkocht. Deze specifieke consumentendata wilden we kunnen analyseren om trends te ontdekken en deze te vergelijken tussen de verschillende kanalen.”

De Qlik Sense app ‘Consumer Sales’ stelt de gebruiker op visuele manier in staat om op ‘ontdekkingsreis’ te gaan in de data.

“De gebruiker heeft verschillende mogelijkheden om op ontdekkingsreis te gaan. Hij kan data bekijken – en data vergelijken – over landen, locaties, leveranciers, verkoopdatum, productdimensies, segmenten als sport, snow en lifestyle, maar ook naar externe factoren zoals klimaatgegevens. Het leuke is dat je iets bedenkt en dit gelijk kunt checken.”

Peters heeft met Qlik Sense zijn collega’s toegang geven tot data op een manier zoals ze nog nooit eerder hebben gehad. Dankzij het selfservice aspect van Qlik Sense konden O’Neill’s gebruikers zonder echte training aan de slag met de applicaties. Door betere toegang tot de data te faciliteren wordt het mogelijk om snellere en betere besluiten te nemen. Na het succes van de Consumer Sales app werd een applicatie gemaakt voor Wholesale. De app geeft inzicht in de winkels van O’Neill’s partners. Het was heel waardevol om een aparte app hiervoor te maken omdat deze gericht is op seizoenscollecties die niet gelijk lopen met bijvoorbeeld het financiële boekjaar. Door deze twee Qlik Sense apps in te zetten wordt operationele efficiency gefaciliteerd.

“Qlik Sense is echt supersnel. Zo word je als gebruiker enorm gemotiveerd om verder te kijken en echt dingen te gaan ontdekken. Daarnaast is Qlik Sense selfservice: omdat de applicatie zeer intuïtief werkt zijn onze gebruikers zonder echte training aan de slag gegaan. Voor ons was Qlik Sense echt de volgende logische stap om onze data inzichtelijk te maken en de effectiviteit van de business te vergroten.”

 

Rob Peters wist behoeftes vanuit de business te vervullen en data om te zetten naar inzicht met gebruik van Qlik Sense. Wil je meer weten over Qlik Sense of de case van O’Neill in detail bekijken?

 

Bekijk de case   Ontdek Qlik Sense
Dit blog werd oorspronkelijk geplaatst door Qlik. Dit is een vertaalde versie. Bekijk het blog op de Qlik website.