Top 5 redenen voor een Selfservice Analytics Oplossing
Selfservice analytics zorgen ervoor dat iedereen in je organisatie inzichten kan opdoen vanuit je data. Zo kan niet alleen een selecte groep gebruikers, maar de gehele organisatie, data analyseren. Dit brengt diverse voordelen met zich mee voor IT, de business users en het algehele bedrijf. Ontdek hieronder wat de top 5 voordelen zijn volgens het CITO onderzoek ‘Five Vital Features for Your Self-Service Analytics Solution’.
1: Balanceer Governance met Agility
Analytics brengt ongelijksoortige data samen in een vertrouwde manier. Governance biedt hierin een vertrouwde basis voor analyse zodat gebruikers zich kunnen richten op nieuwe inzichten en oplossingen zonder zich af te moeten vragen of hun data correct is. Een selfservice analytics oplossing zorgt ervoor dat de business samen kan werken met IT om zo een gezamenlijk doel te bereiken: het creëren van business waarde. Deze aanpak voor analytics zorgt ervoor dat inzichten vergaard en gedeeld worden. Dit voorkomt dat inzichten in isolatie ontwikkeld worden zoals gebruikelijk is bij Excel spreadsheets. De governed bibliotheken van data en expressies zorgen ervoor dat iedereen in de organisatie werkt met dezelfde vertrouwde data en berekeningen.
2: Integreer meerdere Data bronnen
Organisaties moeten data samenbrengen vanuit verschillende systemen om nieuwe inzichten te kunnen ontdekken. De functie om data te integreren is een onderdeel van Qlik Sense software. Dit zorgt ervoor dat databronnen snel, zonder extra investeringen, verbonden kunnen worden in Qlik. De in-memory associative data indexing engine laat de gebruiker relaties tussen de verschillende databronnen ontdekken zoals zichtbaar is in onderstaande afbeelding. De engine stelt gebruikers daarnaast ook in staat om eigen data én visualisaties te doorzoeken met gebruik van keywords (Visual Search).
Klik hier voor een lijst van databronnen die ontsloten kunnen worden in Qlik.
3: Deel inzichten en analytics
Door bestaande data te analyseren kun je beter onderbouwde besluiten nemen waardoor je kosten kunt besparen en/of meer geld kunt verdienen. Dit doe je door bijvoorbeeld churn analyses, leveranciersanalyses of customer journey analyses. Wanneer je deze analyses en inzichten kunt delen met collega’s, leveranciers en klanten kun je collectieve kennis gebruiken om tot (nieuwe) conclusies te komen. Dit biedt jouw klanten ook extra transparantie wat uiteindelijk weer extra waarde toevoegt aan je business.
4: Creëer Apps en Rapporten
Creëer, publiceer en deel apps en rapporten met voorgedefinieerde calculaties en metingen, ook wel ‘Master Items’ genoemd. Deze voorgedefinieerde items zorgen dat één consistente versie van de waarheid bewaakt blijft. Dit bevordert de datakwaliteit, terwijl de business alle data kan verkennen. Gebruikers hebben de vrijheid om eigen apps te maken of aan te passen doordat zij allemaal werken met precies dezelfde governed data. Organisaties zouden potentieel gezien wel honderden tot duizenden rapporten kunnen vervangen met enkele dynamische dashboards die gemaakt zijn op basis van IT bevestigde datamodellen. De selfservice analytics oplossing is hiermee agile en schaalbaar om aan de wensen van de business te voldoen zonder dat de behoeftes van IT worden opgeofferd.
5: Mobiele analytics
Mobiele functionaliteit geeft gebruikers ten alle tijden toegang tot analytics, op elk apparaat en op elk gewenst moment. De mobiele en de tabletversies van Qlik Sense geven je alle functionaliteiten die de webversie en desktopversie bieden. De app werkt met touchscreen en zal de user experience op alle apparaten consistent houden. Zo kun je dus beginnen met analytics op een apparaat en het afmaken op een ander. Deze voordelen helpen ontzettend bij de adoptie van nieuwe software. Dit is dan ook een belangrijke meting om het succes van een selfservice analytics oplossing te verkennen.
Bekijk het onderzoek of download gratis Qlik Sense software via onderstaand formulier