Top 4 redenen waarom je een dataportaal nodig hebt
Gartner voorspelt dat in 2023 de bedrijven die het delen van data voorop stellen, beter zullen presteren dan hun concurrenten.[1] Het is dan ook niet vreemd dat wij een groeiende vraag van organisaties zien naar een dataportaal voor hun klanten. Deze interesse komt voort uit het feit dat klanten steeds meer de voorkeur geven aan waardevolle digitale interacties. Klanten willen en verwachten meer inzicht in hun eigen processen en willen de mogelijkheid hebben om zelfstandig zaken te regelen. Dit zijn we immers ook gewend van bedrijven waar we op persoonlijk vlak klant van zijn. Denk maar eens aan je bol.com account met een totaaloverzicht van je bestellingen, wishlist en facturen. Of je PostNL app met een overzicht van je ontvangen brieven en pakketten. Klanten verwachten nu op zowel B2C als B2B niveau toegang tot en inzicht in hun eigen data. Met een dataportaal kunnen organisaties aan deze verwachting voldoen.
Wat is een dataportaal?
Maar wat is een dataportaal? Een dataportaal heeft vele verschijningsvormen, maar is in alle gevallen is het een online omgeving waar data delen en interactie op basis van data centraal staat voor een bepaalde doelgroep.
Zo’n dataportaal is niet alleen goed voor je klanten. Ook juist voor je eigen organisatie zijn interessante voordelen te noemen. In dit blog staan we stil bij 4 belangrijke redenen waarom een dataportaal goed is voor jouw organisatie.
- Nieuwe verdienmodellen
- Datacollectie
- Meer sales genereren
- Ketenintegratie
Reden #1: Ontwikkelen van nieuwe verdienmodellen
Organisaties beschikken tegenwoordig over grote hoeveelheden data. Niet in de laatste plaats door allerlei sensoren en IOT-ontwikkelingen. Door alle technologische ontwikkelingen in de laatste jaren op het gebied van datamanagement en analytics kunnen we heel eenvoudig en snel nieuwe inzichten uit deze data genereren. Met die inzichten kunnen je klanten betere beslissingen nemen. We zien steeds meer organisaties die datagedreven inzichten aan klanten gaan aanbieden als digitale diensten. Een dataportaal speelt hierbij een belangrijke rol, omdat het als platform dient om dit soort innovatie diensten uit te kunnen rollen. Klanten kunnen in een dataportaal tegen betaling gepersonaliseerde dashboards, rapportages en benchmarks opvragen. Hiermee ondersteun je als organisatie nieuwe verdienmodellen waarmee je klaar bent voor de toekomst.
Reden #2: Datacollectie
Een dataportaal kan niet alleen ingezet worden voor het aanbieden van data aan klanten, maar ook voor het verzamelen van voor jou organisatie relevante data. Je kunt hierbij denken aan het uitvragen van informatie door middel van enquêtes of het uploaden van bestanden. De verzamelde informatie kan vervolgens volledig geautomatiseerd gevalideerd en verwerkt worden, of doorgestuurd worden naar andere applicaties voor verdere analyse (bijvoorbeeld een datawarehouse). Door op deze manier de data te verzamelen zijn handmatige handelingen niet meer nodig. De data kunnen vervolgens weer gebruikt worden voor het aanbieden van relevante diensten en inzichten aan je klanten of om je eigen operationele processen te verbeteren of optimaliseren.
Reden #3: Meer sales genereren
Een dataportaal kan op verschillende manieren bijdragen aan het genereren van meer sales. In een dataportaal kunnen klanten op een gebruiksvriendelijke manier alle voor hen relevante informatie terugvinden op elk moment van de dag. Je kunt hierbij denken aan openstaande bestellingen, contracten en facturen. Een dataportaal biedt ook de mogelijkheid voor klanten om zelf zaken te regelen, bijvoorbeeld het aanvragen van een offerte. Dit draagt allemaal bij aan de klanttevredenheid, wat een positief effect zal hebben op de sales. Daarnaast kunnen klanten met gepersonaliseerde aanbiedingen verleid worden om nieuwe producten of diensten aan te schaffen. Ook hierbij speelt data weer een belangrijke rol. Hoe meer informatie er bekend is van de klant, hoe beter deze op maat en relevant kan worden geholpen en hoe meer sales er kunnen worden gegenereerd. Ken je klant en hij blijft klant!
Reden #4: Ketenintegratie
Met een dataportaal kunnen verschillende partijen in een keten beter en efficiënter samenwerken. Door vraag en aanbod in een dataportaal samen te brengen en systemen met elkaar te koppelen kunnen processen gestroomlijnd worden en kostenbesparingen gerealiseerd worden. Een mooi voorbeeld hiervan is , de brancheorganisatie van meubelmakers in Nederland. Wood Loop is een digitaal platform voor het inzamelen en recyclen van houtafval, dat is ontwikkeld voor meubelmakers, houtleveranciers en afvalverwerkers. Meubelmakers kunnen in Wood Loop emballagekratten voor het scheiden van houtafval bestellen en retourmelden. Houtleveranciers kunnen in het portaal bestellingen en retourmeldingen bekijken en claimen, zodat de kratten bij reguliere leveringen van plaatmateriaal door de houtleverancier kunnen worden meegeleverd en/of opgehaald. Afvalverwerkers krijgen via het portaal inzicht in voorraadposities van volle emballagekratten bij de houtleveranciers en kunnen op hun beurt de volle kratten ophalen voor verdere verwerking. Alle relevante data voor de gehele keten op 1 plek en ontsloten via een dataportaal!
Webinar op 30 mei | Het delen van data is de toekomst en zo doe je dat
Ben jij op zoek naar een passend dataportaal voor jouw bedrijf? Wij ontwikkelen dataportalen met de low-code platforms van Mendix en Microsoft. Hiermee kunnen we in relatief korte tijd een op maat gemaakt dataportaal realiseren dat naadloos integreert met je bestaande applicatielandschap en waarmee alle je relevante data op een intuïtieve manier kan presenteren aan, of delen met je klanten. Op 30 mei vertellen we je tijdens een webinar alles over dataportalen. Je hoort dan meer over de trends en ontwikkelingen, wat een dataportaal is en wat je ermee kunt doen, de waarde van een dataportaal voor jouw bedrijf en krijgt een aantal voorbeelden te zien. Wil je hierbij zijn? Schrijf je dan in via de button hieronder.
Geschreven door Steven Samuels Brusse,
Senior Consultant
Bronnen
[1] https://www.gartner.com/smarterwithgartner/data-sharing-is-a-business-necessity-to-accelerate-digital-business