Datadriven Recruitment: optimaliseer processen met een Werving & Selectie dashboard
Met de alsmaar toenemende druk op de marges is het van enorm belang dat je als recruitment organisatie zo efficiënt mogelijk te werk gaat. Hierbij spelen bedrijfsgegevens een steeds groter wordende rol. Door je verzamelde data in te zetten kun je trends ontdekken en proactief sturen op de meest waardevolle vacatures voor je organisatie. Door data te veranderen in inzicht kun je aan de slag gaan met Datadriven Recruiment.
Recruitment Analytics
Het proces van werving en selectie gaat natuurlijk over het identificeren, selecteren en aantrekken van de juiste kandidaten voor de vacatures van opdrachtgevers. Dit proces loopt op verschillende manieren zoals bijvoorbeeld het gebruik van advertenties op zoekmachines, jobboards en social media, het (betaald) zoeken naar CV’s op vacaturebanken, het doorzoeken van de eigen database, referral recruitment en de eigen website. Deze verschillende kanalen brengen allemaal data met zich mee. Deze data is erg belangrijk; je wilt ten slotte wel weten of je kandidaat gevonden is via je dure advertenties of via je eigen website of social media. Door de data te combineren en analyseren kun je er achter komen welke campagnes werken en waaróm deze campagnes werken. Met inzicht in deze processen zorg je ervoor dat werving en selectie steeds efficiënter en effectiever wordt. Dit is essentieel om boven je minimale marge te blijven. Door data inzichtelijk te maken kun je bijvoorbeeld sneller afspraken en prijsopgaven maken. Je dashboard toont immers hoe lang het gemiddeld duurt om een senior IT’er te vinden in Amsterdam én wat de gemiddelde cost-per-hire hiervan is. Zo wordt er minder op gevoel gestuurd en ontstaat datadriven recruitment binnen je organisatie.
Werving & Selectie dashboard
Met een Werving & Selectie dashboard krijg je snel en compleet inzicht in de succesratio van je wervingskanalen en consultants. Door eenvoudig databronnen te combineren heb je actueel inzicht in het gehele werving en selectie proces. Zo’n dashboard kan bestaande databronnen ontsluiten zoals bijvoorbeeld Talentsoft, Connexys, JobsRebuplic, Taleo, Oracle, Exact online, Exact globe, AFAS profit, Flexservice, Easyflex of FMS. Daarnaast kan ook data uit externe, online bronnen, ontsloten worden zoals Google Analytics, Google AdWords, Twitter en Facebook. Met inzicht in deze(en vele andere) databronnen kun je de productiviteit op verschillende manieren verbeteren. Met een Werving & Selectie dashboard kun je namelijk:
- Combineer al je databronnen in één app; je hoeft niet langer meerdere Excel bestanden aan te houden
- Proactief sturen op vacatures met de hoogste slagingskans en de hoogste bruto marge
- Datadriven recruitment faciliteren: stuur op het vullen van de meest waardevolle vacatures op basis van data zodat men minder op gevoel aan de slag gaat
- Ontdekken bij welke steden en type vacatures de time-to-fill het hoogst en het laagst is zodat je betere afspraken kunt maken met opdrachtgevers
- Actueel en compleet inzicht in de potentiële marge en het effect van het behalen van leveringsafspraken zorgt voor optimale planning en activiteiten
- Verbeter de productiviteit van consultants/recruiters en verhoog daarmee het aantal ‘juiste inschrijvingen’
- Bekijk in één overzicht de seizoensinvloeden en speel hier proactief op in
- Houd overzicht van opdrachtgevers en analyseer de verschillen in afgesproken bruto marges en/of omrekenfactoren
- Ontdek welke wervingskanalen de hoogste conversiepercentages hebben aan de hand van een Sourcing Dashboard en optimaliseer met deze data je wervingscampagnes
- Inzicht in het complete selectieproces omtrent afwijsredenen, afslaan van de joboffer
- Ontdek trends in het online solliciteren
- Snel inzicht in alle sectoren en de gehanteerde sector premies worden. Tevens heb je duidelijk zichtbaar of je binnen de norm/percentage van de betreffende sector premie zit. Zo weet je tijdig of je bij moet sturen.
- Analyseer het rendement van iedere recruiter/intercedent
Haal het meeste uit je data
Datadriven recruitment wordt mogelijk met een Werving & Selectie dashboard. Wanneer data in een dynamisch dashboard weer is gegeven kun je betere besluiten nemen en aansturen op de meest waardevolle vacatures. Hierdoor bespaar je op advertentiekosten en kunnen recruiters productiever werken. Maak ook beter gebruik van je data en ontdek met Qlik waar jouw kansen liggen.
Flex Analytics
Dit artikel is onderdeel van het ebook ‘Flex Analytics’. Dit ebook behandelt verschillende aspecten van Analytics voor payroll, uitzend, detacheer en recruitmentorganisaties. Ontdek in dit ebook alles over: Flex Analytics, Recruitment Analytics, Het Werving en Selectie dashboard, Sourcing Analytics en Bruto marge monitoring. Download het ebook via deze link.