Zo lukt Datagedreven werken wél

Dat datagedreven werken voor veel organisaties een nuttige en soms noodzakelijke ontwikkeling is om mee te kunnen blijven doen in de markt beschreven we al eerder. En dat er veel voordeel te behalen is met het slim inzetten van data in je bedrijfsprocessen is inmiddels ook bijna nergens nieuws meer. Waarom zijn er dan toch nog zoveel bedrijven die worstelen met datagedreven werken? Simpel: teveel focus op de techniek. Dat klinkt misschien wat vreemd, want een goede technische oplossing is onmisbaar om succesvol datagedreven te kunnen werken, toch?

Je doel

Ja en nee. Natuurlijk zijn de voordelen van datagedreven werken alleen beschikbaar te maken door toepassing van de juiste technische hulpmiddelen. Maar wie daar begint mist eigenlijk de belangrijkste stap: je doel. De beslissing om datagedreven te gaan werken is veel meer dan alleen een investering in technische hulpmiddelen. En de techniek maakt je verandering misschien wel mogelijk, maar het is een illusie te denken dat je mooie technische hulpmiddelen je manier van werken gaan veranderen. Die verandering begint waar je organisatie om draait: je business. Vanuit sales, operatie of productie moet er een duidelijk voordeel gezien worden aan datagedreven werken. Want wie ben je anders aan het helpen?

IT-afdeling

Helaas wordt datagedreven werken bij veel organisaties gezien als iets wat door ‘IT’ maar moet worden gefaciliteerd, met als gevolg dat er allerlei prachtige technische oplossingen worden opgetuigd die helaas maar nauwelijks renderen. Natuurlijk werkt de IT-afdeling graag datagedreven, en ook de finance-afdeling is vaak redelijk snel overtuigd. Maar hoeveel geld verdien je daarmee? De meeste bedrijven verdienen hun geld niet op de IT- of finance-afdeling. Wil je dus echt verschil maken met je datatoepassing, dan zul je die moeten aansluiten op je verdienmodel.

Klop je als IT-manager bij je afdeling sales of productie aan met je mooie nieuwe tool, dan word je daar niet altijd met open armen ontvangen. Want natuurlijk hebben ze daar best een idee over wat ze eigenlijk zouden willen, wat er beter kan en wat ze allemaal nodig hebben. Maar die dingen klopten in de oude situatie al niet, dus waarom zou een nieuwe tool ze nu wel oplossen? Als IT-manager pak je dit natuurlijk constructief aan, dus ga je samen met de business proberen de ‘business requirements’ te formuleren om hun behoeften in kaart te brengen.

Helaas: die gedegen systematische aanpak loopt vast. Het kost de business teveel tijd, er komt niet snel genoeg resultaat, het hele datagedreven werken-traject verliest momentum en inspiratie.

Wat ging er mis?

Wat ging er mis? Je hebt je business een technische vraag gesteld. En je business gaf antwoord door te vertellen wat ze aan de huidige techniek niet beviel. Over de mogelijkheden van datagedreven werken is niet gesproken, en bekijken hoe we het verdienmodel konden verbeteren gebeurde al helemaal niet.

De aanpak vanuit de techniek resulteert helaas vaak in oude wijn in nieuwe zakken. Of zoals Henry Ford ooit gezegd zou hebben:

If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses – Henry Ford

Waarmee we niet willen beweren dat je de business niet moet vragen wat ze willen, maar de manier waarop is wel erg belangrijk. En waar je naar vraagt al evenzeer.  Begin je te vragen wat ze van de techniek nodig hebben, dan is de kans groot dat je een lijstje met gewenste verbeteringen krijgt ten opzichte van de huidige situatie.

Datastrategie

Belangrijk is je te realiseren dat datagedreven werken eerst en vooral een verandering in de manier van werken vraagt. Wat die verandering moet zijn, dat beschrijf je in je datastrategie. Je bespreekt wat de mogelijke toepassingen van data in de toekomst van jouw organisatie zullen zijn, en op welke manier data kan helpen de processen te verbeteren, versnellen of versimpelen. Kortweg: hoe data je verdienmodel zal helpen verbeteren of versterken. Pas met die toepassing van data als duidelijk doel op de horizon wordt het nuttig om te gaan praten over de benodigde techniek. Niet vanuit een tool, maar vanuit functionaliteit. Want heb je nu echt zoveel behoefte aan al die lijstjes en rapportages? Of kun je in de nieuwe manier van werken ook daar wat voordeel behalen. Bekijk je processen opnieuw aan de hand van de data die je zult gaan gebruiken, en je ontdekt vanzelf allerlei mogelijkheden om verder te optimaliseren. Pas als die hele doelstelling duidelijk is zoeken we daar de juiste techniek bij. Gebaseerd op je nieuwe wensen, zodat je voorkomt dat je je hele oude landschap aan het reconstrueren bent in een nieuw jasje.

En natuurlijk gaan we daarna echt wel aan de slag met de techniek. Want die techniek is uiteindelijk het enige middel om datagedreven mogelijk te maken. Maar zonder doel is zelfs de beste tool niet in staat je organisatie datagedreven te maken.

Meer weten?

Benieuwd naar hoe wij je kunnen helpen met dit proces? Je leest er meer over in ons ebook ‘Datagedreven werken’ via de link hieronder. Of krijg je het liever in een kwartiertje uitgelegd? Bekijk dan ons datagedreven werken webinar.

EbookWebinar

Geschreven door Louis de Roo
Data Strategy Leader